Den estniska färjan Fantaasia som fick nyttjandeförbud i Göteborg blev en väckarklocka för sjöfartsinspektionen.
Alla färjor i svensk hamn kollas
Mest läst i kategorin
Nu ska samtliga ro-ro-färjor som trafikerar svenska hamnar kontrolleras.
– Vi tillämpar de internationella reglerna mycket strikt och accepterar inte att färjorna går med öppna dörrar, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Franson på Sjöfartsverket till TT.
– Får man in vatten och har öppna dörrar som inte fungerar, då är det kört.
Omfattningen vid två av det senaste halvårets mycket allvarliga färjeolyckor tros ha påverkats av att dörrarna varit öppna. Dels när en cypriotisk färja sjönk i juni utanför Santorini då närmare 1 600 fick evakueras, dels när kryssningsfartyget Explorer havererade i november på väg mot Antarktis med 154 skeppsbrutna.
När Sjöfartsverket för knappt en månad sedan kontrollerade Fantaasia i Göteborg hittades så många fel att nyttjandeförbud utfärdades.
En av bristerna var att de vattentäta dörrarna inte hölls stängda, och det är detta som nu föranleder kontroller av samtliga färjor. Beslutet fattades sedan det stod klart att Fantaasia hade flera dispenser.
– Vi har haft samtal med våra nordiska kollegor men vi har inte fått in vår tolkning, säger Johan Franson.
– Uppenbarligen läser vi bestämmelserna olika.
Svenska Sjöfartsverket tyder de internationella reglerna som att dörrar som är från tiden före februari 1991 alltid ska hållas stängda.
– Det finns såldes inte något utrymme för dispens, säger Johan Franson.
Dörrar som är äldre ska vara försedda med eldriven utrustning som inte kan kortslutas.
– Man ska kunna trycka på knappen och dörren ska stängas även om du har vatten till knäna. Det är endast sådana dörrar man kan få dispens att ha öppna och då ska dispensen ha föregåtts av test.
Enligt Ny Tekniks nättidning har man sedan november funnit ytterligare tre utlandsflaggade ro-ro-färjor med samma säkerhetsbrist som Fantaasia, och krävt att skyddet uppgraderas. Rederierna har emellertid reagerat.
Tony Öhman, teknisk chef på Viking Line, anser att den svenska inspektionen tolkar den internationella sjösäkerhetskonventionen Solas fel:
– Den finska inspektionen kräver inte detta. Svenskarna är ensamma i Norden om att tolka Solas på det här sättet, säger han till Ny Teknik.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.