Tidningsdesignern John Bark är tidigt ute i den nya afrikanska mattrenden med en ny, färggrann mat- och resebok.
Afrikanska influenser en stark trend
Mest läst i kategorin
Internationellt framgångsrika tidningsdesignern John Bark driver förlaget Barking Dog Publishing ihop med Anna Yo Lee, som har en bakgrund som formgivare. Matsafari är förlagets andra kokbok efter den tidigare På låga. Sammanlagt har förlaget utgivit tre böcker eller kanske sex stycken, som John Bark säger, ”om man räknar några handgjorda böcker”.
– Hittills har jag faktiskt inte gjort formen till någon av våra böcker. Man får en lite annan roll om man tar sig an förläggarrollen. Det funkar lite som ett produktionsbolag inom film eller tv, at man sätter ihop rollistan. På Matsafari har Cecilia Kusoffsky varit formgivare och AD, säger John Bark.
– Första gången jag och min förlagskompanjon Anna Yo Lee träffade gänget bakom kokboken på restaurang Chakula på Kungsholmen så låg det en massa utskrifter på bordet. Den här boken är nästan klar, tyckte vi. De hade rest mycket, lagat mat, letat recept.
Bakom innehållet i boken står Liza Ilskog, Anna Wahlberg och Kicki Öhman som driver nämnda restaurang Chakula i Stockholm med mat inspirerad från östra och södra Afrika. Anne-Marie ”Ami” Hovstadius, har agerat projektledare och skribent medan Joel Wåréus är både kock och fotograf.
– Framförallt är det inte bara en vanlig kokbok utan även en reseskildring, en skildring av östra Afrika. Boken har ett 60-tal lättlagade recept med dryckestips. Samtidigt innehåller den berikande texter för den som är intresserad av att lära sig något de här länderna i Afrika.
Förutom recept innehåller Matsafari även berättelser om möten med människor i Kenya, Tanzania och på ön Zanzibar.
Bark hoppas på att trenden med hälsa och nyttig mat ska hjälpa bokens framfart. Afrikansk matlagning passar bra in i hälsotänkandet då kosten baseras på fisk, kött, frukt och grönsaker.
Realtid.se frågar om John Bark haft någon specifik inblandning i boken förutom förläggarrollen.
– Nej, egentligen inte mer än att jag vill åka i Afrika. Min fru och jag har länge planerat att resa dit och klättra i Kilimanjaro. Det här är ett steg på vägen dit.
Kokböcker med afrikanskt tema är ovanliga.
– Jag var i New York nyligen. Där får man signaler om att de afrikanska influenserna kommer starkt. Man märker det i modet, på andra böcker, på filmer som kommer. Mat, resor, afrikansk mat – det ligger i tiden. Det finns också ett släktskap med medelhavsmat som ju varit hett ett tag.
John Bark tror också att det är en styrka i att vara ett mindre bokförlag när man gör en kokbok. Det är lättare att sticka ut i mängden.
– Italienska kokböcker finns det hur många som helst, men afrikanska kokböcker existerar knappt. Det går knappt att hitta sådana ens i New York. Markus Samuelsson, som har restaurang i New York, har rest mycket i Afrika och gjort en biffig bok som finns på engelska. Han reser runt, träffar släktingar. Den kommer på svenska i början av nästa år, så där är det skönt att vi hinner före.
Barking Dog-hussen passar på att arbeta med bokprojekten på kvällar och annan tid som inte slukas upp av det vanliga jobbet.
– Vi gör böcker på uppdrag, på egna och andras idéer. Tidigare har vi gjort många böcker åt andra förlag. Tanken är att fort få ekonomi i våra böcker, att inte låta det gå ett år innan man kommer till skott. Det ska vara en bra, positiv upplevelse kring böckerna, vilket är lätt.
Bark poängterar fördelarna med att vara en mindre aktör. Det går smidigt att gå från ax till limpa, men allt kan förläggarduon inte göra själva.
– För att nå ut i bokhandeln använder vi oss av Isaksson & Parson. De säljer in böcker till bokhandeln, även för större förlag. Tre gånger per år åker de omring och säljer in böcker. Att sälja något som inte finns är såklart svårt men man kan visa upp bilder och utkast. Då är det förstås lättare att sälja in en ren fotobok.
– Hela affärsidén är att finansiera böckerna innan de trycks. En del av upplagan är försåld innan vi trycker på publiceringsknappen. Den är försåld till olika butiker och företag som bland annat ger bort böckerna som julklappar. Det kan till exempel röra sig om företag som har ett Afrikaintresse.
Fler projekt finns i pipelinen.
– Vi har en lista på böcker vi vill göra. Härnäst har vi en fotobok på G. Eva-Marie Johansson har plåtat mode i Italien och New York i många år. Nu har hon plåtat en hel massai-stam med en analog Hasselblad – otroligt läckra bilder. Den ska tryckas i vår på tre språk. Utställningar med bilderna är planerade i sju europeiska länder.
Fotnot: 10 kronor per sålt exemplar av Matsafari går till Barbro Johansson´s Secondary School for girls i Tanzania.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.