Accenture förvärvar Karmarama i syfte att förbättra sin varumärkesstrategi i Storbritannien.
Accenture förvärvar kreativ byrå
Mest läst i kategorin
Konsultjätten Accenture förvärvar den Londonbaserade kreativa byrån Karmarama, vars kunder innefattar Unilever, Honda, Deutsche Bank och BBC Music.
Karmarama är den tredje största oberoende byrån i Storbritannien och sett till antalet anställda (250) är byrån den största i Storbritannien.
Förvärvet stärker Accenture Interactives förmåga att erbjuda kreativ kompetens kombinerat med en digital kundupplevelse.
– Tillsammans har vi skapat en av de största baserna för digital kreativitet i Storbritannien. Förvärvet kommer att göra det möjligt för Accenture Interactive att tänja gränserna när det kommer till att skapa fantastiska varumärkesupplevelser, säger Anatoly Roytman, chef för Accenture Interactive Europa, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika (EALA) i ett pressmeddelande.
Karmarama behåller sitt namn, men blir en del av Accenture Interactive nätverket i Europa, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika. Till en början kommer fokus att vara på klienterna i London, men förhoppningen är att samarbeta med internationella klienter längre fram.
Karmarama grundades 2000 och fick ekonomiskt stöd från Phoenix Equity Partners 2011. Det är Phoenix som har sålt sitt innehav i Karmarama till Accenture.
Några närmare detaljer om köpet avslöjas inte.
Karmarama är det senaste av de många förvärv som Accenture Interactive har gjort på samma tema de senaste åren. I april i år förvärvade Accenture en majoritetsandel i IMJ Corporation (IMJ), en full-service digital byrå i Japan. Dessförinnan förvärvades AD.Dialeto, en oberoende brasilianska digital byrå, Pacific Link, ett antal oberoende digitala byråer som betjänar Hongkong och Kina, Chaotic Moon, en Texas-baserad kreativ teknikstudio och Brightstep, en svenskt leverantör av digitalt innehåll och kommersiella lösningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.