Över hälften av svenska folket är skeptiskt till bankernas privatekonomiska rådgivning, enligt en undersökning från KPA Pension.
6 av 10 misstror bankernas rådgivning
Bankerna verkar inte stå högt i kurs när det gäller att vinna kundernas förtroende. I alla fall om man får tro KPA Pension. Deras undersökning visar att 9 av 10 inte ser bankernas privatekonomiska rådgivning som oberende och tillförlitlig. Hela 6 av 10 anser att rådgivningen gynnar banken mer än sig själv. Och 4 av 10 uppfattar rådgivningen som partisk.
Samma andel ser rådgivningen som ett rent försäljningsknep från bankens sida. Endast fyra procent anser att rådgivningen gynnar dem själva mer än banken:
– Det här avslöjar att konsumenterna har genomskådat bankernas rådgivning. De flesta uppfattar att det är mer försäljning och marknadsföring av bankens egna produkter, än oberoende rådgivning, säger Lars-Åke Viberg, vd på KPA Pension i en kommentar.
Undersökningen visar att en av tre svenskar har fått frågor eller råd kring sin tjänstepension i samband med olika bankkontakter.
Cint har låtit genomföra undersökningen, som omfattar drygt 1.000 personer i landet.




