Realtid

3G-premiär för TDC

administrator
administrator
Uppdaterad: 20 feb. 2008Publicerad: 20 feb. 2008

Tele2 låter danska TDC kannibalisera på de egna företagskunderna för att öka beläggningen i nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025

– Nu är det i skarp drift, säger produktchefen Martin Moberg.

Premiären kommer ett år efter att TDC lovade att bryta sig in på den svenska mobilmarknaden.

TDC tar med sig några modiga bland de 10.000 företagskunder som redan har sin fasta telefoni hos operatören.

Det handlar om att vinna över konkurrenternas kunder. Antalet nya mobilabonnemang är mycket få.

Eftersom TDC inte kan visa upp något driftshistoria, blir det vanskligt att locka över de första kunderna.

TDC erbjuder all mobil och fast telefoni hos samma operatör, men det gör ju redan konkurrenterna. Då finns det inte många konkurrensmedel kvar.

– Men jag skulle inte säga att det är priskrig, säger Martin Moberg.

Allt handlar om företagskunder. Privatpersoner är inte välkomna.

ANNONS

– Företag har helt andra behov än privatmarknaden har. Vi har inga planer på att erbjuda abonnemang för privatpersoner i framtiden heller, säger Martin Moberg.

Tele2 har tecknat ett ramavtal som släpper in TDC i 3G-nätet som virtuell operatör, så kallad mvno.

Sitter TDC i knät på Tele2 nu?

– Vi är beroende av att 3G-nätet som Tele2 och Telia Sonera använder, men de har precis samma förutsättningar som vi. Driften sköts ändå av killar från Techtronics, Eltel Networks eller så, säger Martin Moberg.

– Jag vill vara glasklar på att vi återförsäljer inte Tele2s tjänst. Det vi delar med Tele2 är radionätet, sedan producerar vi våra egna tjänster. De tekniska förutsättningarna för oss och Tele2 är desamma. Skillnaden ligger i att de äger nätet, medan vi hyr.

Martin Cullberg, Martin Mobergs kollega hos Tele2, är säker på att vinna mer på att öka beläggningen i det egna nätet med de kunder TDC vinner från Telia Sonera, 3 och Telenor än han förlorar på de kunder TDC vinner från Tele2.

– Vi tror att vi kan nå en bättre marknad, få ett bättre utnyttjande av vårt nät, säger Martin Cullberg, chef för företagsmarknaden hos Tele2.

Ekvationen håller så länge TDC vinner fler kunder från konkurrenterna än från Tele2.

ANNONS

– Så länge vi inte har mer än 50 procents marknadsandel ser vi en klar möjlighet att tjäna på det här. Vi ökar lönsamheten, säger Martin Cullberg.

Hur mycket?

– Det är inte officiellt.

Tele2 byter ner sig i värdekedjan?

– Det kan jag inte hålla med om. Vi har kontroll över en viktig del i värdekedjan, nätet och nyttjar nätet optimalt.

Tele2 vill inte heller avslöja hur mycket mer pengar de tjänar för varje kund de behåller själva, nyckeltalet arpu, jämfört med att ta betalt för samma kund genom TDC.

– Vi diskuterar aldrig arpu-tal, säger Martin Cullberg.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & finans

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025
ANNONS