Kriterierna för att bli utsedd till gasellföretag är stenhårda. Men det behöver inte innebära att de behåller lönsamheten. Ett flertal av de snabbväxande företagen har redan gått i konkurs. Det framgår av Realtid.se:s genomgång. Ett av dem tillhör den mordåtalade Rade Kotur.
38 snabbväxande tillväxtbolag i konkurs

Mest läst i kategorin
Sedan år 2000 har Dagens Industri vaskat fram Sveriges Gaseller, företag som växer snabbt samtidigt som de är lönsamma.
Priserna delas ut länsvis. Årets Supergasell utses nästa vecka på onsdag. Det handlar om runt 1.000 företag som hamnar på den åtråvärda listan varje år.
Men hur har det gått för dem?
Realtid.se har granskat de gasellföretag som har haft en tillväxt på minst 400 procent för att få fram en uppfattning. Inom det här urvalet hamnar mellan 80 till 140 företag varje år.
Det är gräddan av Sveriges företag som rimligtvis borde ha en ljus framtid framför sig. Men så är inte alltid fallet.
38 företag har gått i konkurs eller tvingats lägga ner sina verksamheter sedan gasellstarten. Av de företag som deltog i tävlingen 2001, har 19 företag kastat in handsken. Det betyder att minst fem procent av de viktigaste gasellföretagen går i konkurs.
Mest känt är it-företaget Icon Medialab, Johan Staël von Holsteins företag som steg upp som en sol med 1.400 anställda och ett börsvärde på fem miljarder. Men i likhet med flera andra på konstgjorda it-företag, föll det snabbt pladask. I februari 2002 var konkursen ett faktum. I DI:s lista var tillväxtsiffran så mycket som 803 procent.
Ett annat företag, och som figurerar inom den kriminella världen, är RK Company. Spelkungen Rade Kotur ligger bakom bolaget. Han har åtalats för anstiftan till ett mord och ett mordförsök. Han är också åtalad för grova skattebrott. Dom väntas komma den 29 januari 2009.
Under 2001 hamnade RK Company på 58:e plats i DI:s gasellista med en tillväxt på 687 procent, året efter dalade siffran till 429 procent.
Senare överlät Rade Kotur bolaget till målvakter som sedan försatte bolaget i konkurs i december 2006.
Gasellföretagen representerar merparten av olika branscher. Allt ifrån städbolag, åkerier, it-företag, byggherrar till aktieklippare.
VRTS Software Corporation AB i Stockholm hade under 2002 en tillväxt på nästan 1.000 procent. Produkten var en internettjänst som gav alla tillgång till bokslut, befattningshavare, kreditupplysningar, adresser och annan företagsinformation.
Det löpte på till för tre år sedan då omsättningen började rasa. Den 15 november i år försattes bolaget i likvidation av Baker & McKenzie Advokatbyrå.
Vad hände egentligen?
– Jag kom in i ett sent skede och kan inte riktigt svara på det. Jag har också tystnadsplikt gentemot klienten. Du får se mig som som en begravningsentreprenör, svarar Carl Svernlöv, likvidator på advokatbyrån.
Klas Reinsch anser att statens krafter orsakade att hans bolag Denklas AB i Sundbyberg gick i konkurs.
Affärsidén var att kunna erbjuda kunden ett komplett projektarbete från grunden till ett nyckelfärdigt hus. Snickare, betongarbetare och andra yrkesgrupper hyrdes in för att klara jobben.
Men det blev också Klas Reinsch fall.
Ni hade en tillväxt på 585 procent 2003. Varför gick ni i konkurs?
– Det var skattemyndigheten som dödade oss som jag nu har en rättstvist med.
Varför?
– Vi hade använt underentreprenörer som nu är lagförda för brott. Men vi hade inte gjort något fel.
Men att ni gick i konkurs måste ha berott på att ni tappade era kunder. Stämmer det?
– Veidekke, Peab och alla de stora bolagen anlitade oss. Vi förlorade allt. Skattemyndigheten tog 4 miljoner kronor från oss och skickade mig till helvetet.
Att det har gått snett för många av DI:s mest prominenta gasellföretag har alltså sin grund i flera saker.
Det anser i alla fall tillväxtexperten och författaren Thomas Ahrens. Han är också mannen bakom Tillväxtlistan över Sveriges uthålliga snabbväxare, alltså den som Svenska Dagbladet och Affärsvärlden publicerar årligen.
Den konkurrerande tillväxtlistan har nu funnits i 15 år. Den kräver att företaget ska ha minst 60 miljoner kronor i redovisad årsomsättning de senaste sex åren medan DI kräver tre år.
Thomas Ahrens anser därför att han ser ett mönster i de företag som går bra.
– Sex år betyder att man står över konjunkturcykler. Har man vuxit så pass långt i tid tenderar det att fortsätta och hålla i sig.
– Tre år är för lite. Det kan vara en ren tillfällighet att man har en produkt som säljer bra för ögonblicket. Och att man tar vara på tillfället. Det kan också vara en Timell-effekt som gör att företaget plötsligt går bra. Vi själva rensar bort förvärven. Det gör inte DI.