Över 25 miljoner låtar helt gratis. Nu samsas de största skivbolagen på en och samma nedladdningssajt: Qtrax.
25 miljoner låtar gratis – helt lagligt
Mest läst i kategorin
Musikindustrins jakt på illegala fildelare går in i en ny fas den här veckan. Kammaråklagare Håkan Roswall vid åklagarmyndigheten i Stockholm ska lämna in sin stämningsansökan mot The Pirate Bay.
Samtidigt tar skivbolagsjättarna hjälp av en privatägd nedladdningssajt med gratis nedladdning. Från och med senare i dag kan fildelare i Europa och USA komma åt över 25 miljoner låtar helt lagligt på sajten Qtrax. En sajt som branschfolk gissar är den största lagliga musikbutiken, om butik nu är rätt ord.
Satsningen lanseras under den pågående Midem-mässan i Cannes. Qtrax är ett dotterbolag till Brilliant Technologies Corporation, som har sin bas i New York och Melbourne, Australien.
Den nya nedladdningssajten har material och stöd från EMI Group, Universal Music Group, Sony BMG Music Entertainment och Warner Music Group, fildelarsajternas stora fiender.
De här bolagen har en lång räcka av världens största artister i sina stall. Madonna, Robbie Williams, Metallica, 50 Cent, Manu Chao, U2, Bruce Springsteen, Daft Punk och så vidare.
”Don´t just get played, get payed” lyder en slogan på Qtrax hemsida. Därmed går musikbranschen till motattack mot alla sajter som förespråkar gratis nedladdning utan att musikmakare eller skivbolag får se några slantar.
På Qtrax kommer det att finnas såväl hitlåtar som livematerial och rariteter. Late night heter en sektion där det läggs ut färsk musik från konserter som ägt rum kvällen innan. Intervjuer, albumrecensioner, låttexter, musikvideor, dokumentärer och artistbiografier är andra inslag.
För att få ladda ner musik från Qtrax krävs en motprestation. Användaren förväntas genomlida streamade annonser för att kunna ladda ner låtar. Bland de redan klara annonsörerna märks stora företag som McDonald´s, Burger King, Ford, Virgin Media, Microsoft – och H&M.
Det går till så att användaren laddar ner Qtrax mjukvara som sedan visar reklamen medan användaren söker efter och laddar ner låtar.
Inkomsterna från annonserna delas mellan skivbolagen och Qtrax. Sajten använder sig av teknik för digitala rättigheter som räknar antalet gånger en låt spelas, och på så vis räknas den ekonomiska kompensationen till rättighetsinnehavare och artister ut.
Fem år har det tagit att utveckla tjänsten. En viktig fråga har varit att göra låtarna kompatibla för många olika spelare.
Ipod-användare är än så länge utfrysta från Qtrax, men i april hoppas sajten kunna presentrera en lösning för konsumenter med Apples musikmaskin. Det går heller inte att bränna ner låtarna på cd.
Qtrax betaversion för Mac OS X ska finnas tillgänglig den den 18 mars, enligt sajten.
Projektet Qtrax har dragit i gång
tack vare 195 miljoner kronor i startkapital.
En liknande sajt, SpiralFrog, startade i september. Även den använde reklam som ”betalningsmedel” för gratis musik. Problemet är att SpiralFrog endast lyckats få med sig ett av de stora multinationella skivbolagen, Universal Music.
Det Peter Gabriel-uppbackade We7.com har för närvarande 80.000 gratislåtar. Där måste användaren först titta på 10 sekunder långa reklamsnuttar. We7 säkrade ytterligare 38 miljoner kronor i finansiering förra veckan.
Källor: Times, Guardian, Qnet, Qtrax, Midem m fl.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.