Realtid

Äldre kvinna lurad – och sedan övergiven av banken

Skandiabanken
Banken avslutade relationen med den äldre kvinnan (ej på bild) efter att hon blivit utsatt för bedrägeri. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 02 juli 2025Publicerad: 01 juli 2025

Skandiabanken såg en risk för penningtvätt – och avslutade relationen med en dement 82-åring som just blivit grundlurad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När 82-åriga Karin blev lurad på sina livsbesparingar förväntade sig sonen Anders att banken skulle hjälpa till.

I stället stängde Skandiabanken av henne – med hänvisning till risken för penningtvätt. Ett beslut som väcker kritik i en tid då svenska banker allt oftare avslutar konton.

Missa inte: Nordea stäms efter att kund blivit lurad av Swish-bedrägeri. Realtid

Det började med ett samtal Karin inte riktigt förstod. Under några veckor hösten 2024 övertalades hon, i ett klassiskt vishingbedrägeri, att föra över en halv miljon kronor till konton hos Norwegian och Santander.

Varit kund hos Skandiabanken länge

När hennes son upptäckte vad som hänt anmälde han omedelbart till polisen och reklamerade transaktionerna till Skandiabanken.

Men bankens svar kom i form av en blankett. Och kort därefter: ett brev där banken meddelade att kundrelationen avslutas omedelbart.

Finansinspektionen
Enligt Finansinspektionen har antalet fall ökat kraftigt på bara några år. (Foto: Anna Tärnhuvud/SvD/TT)
ANNONS

”Banken har bedömt att den inte kan hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism”, skrev Skandiabanken.

”Mamma hade varit kund länge. Nu fick hon inte ens ha kvar sitt Bank-id. Det här var ju pengar hon hade sparat hela livet”, säger Anders till Svenska Dagbladet.

Läs även: AI-bedrägerier lurar allt fler – ingen är säker. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

”Möjlighet att hålla banken ansvarig”

Beslutet har nu anmälts till Allmänna reklamationsnämnden av Stefan Stråhle, tidigare bedrägeriutredare hos polisen.

Han menar att banken, enligt penningtvättslagen, har en skyldighet att upptäcka misstänkta transaktioner – särskilt när det gäller äldre kunder med tydliga transaktionsmönster.

Småaktigt? Ica Banken vägrar ersätta lurad bankkund

Trots ny praxis och uppdaterad ARN-rekommendation spjärnar Ica Banken emot.

”Kan man visa att brister i bankens övervakningssystem lett till skada för kunden, kan det finnas möjlighet att hålla banken ansvarig”, säger han.

ANNONS

Samtidigt har avstängda konton blivit allt vanligare. Enligt Finansinspektionen har antalet fall ökat från 45 000 till 60 000 mellan 2020 och 2022. Många av dem rör svenskar i utlandet, men även äldre i Sverige drabbas.

Slentrianmässiga bedömningar

”Det är oerhört problematiskt att leva utan betalkonto”, säger Malin Alpen på Finansinspektionen till Svenska Dagbladet.

Bakom avstängningarna ligger ofta bankernas tolkning av penningtvättslagen, som kräver att risker hanteras strikt. Men enligt kritiker sker bedömningarna ibland slentrianmässigt, utan hänsyn till individens situation.

Skandiabankens presschef Jonatan Ohlin uppger att banken inte kommenterar enskilda fall, men att alla beslut baseras på ”riskbedömningar i enlighet med lagen”.

Men för Anders och hans mamma är det kalla trösten: ”Hade jag inte funnits där vet jag inte hur det hade gått”, säger han.

Läs även: Fler penningtvättsbrott – trots skärpta lagar. Realtid

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS