Finans Nyhet

After the bell ska hjälpa finansinfluencers: ”Finns oseriöst innehåll kring börsen på sociala medier”

Taggar i artikeln

Hallvarsson & Halvarson
Elin Agorelius, Sparkjolen, After the bellElin Agorelius, Sparkjolen, After the bell
Elin Agorelius, känd på sociala medier genom användarnamnet Sparkjolen, kommer att vara nätverkets redaktionschef.
Publicerad

Nu lanserar kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson nätverket ”After the bell” för finansinriktade influencers på sociala medier. Sparprofilerna Olivia Karlsson och Elin Agorelius ingår i nätverket.

Anders Frick

Hallvarsson & Halvarsson har de senaste åren sett att allt fler bolag är ovana med IR-kommunikation i sociala medier och startar därför ett nätverk som ska underlätta detta. Till skillnad från många andra nätverk är bara seriösa finansprofiler välkomna.

Sparprofilen Olivia Karlsson kommer att ingå i nätverket och byråns egen medarbetare Elin Agorelius, känd på sociala medier genom användarnamnet Sparkjolen, kommer att vara nätverkets redaktionschef.

I vilken utsträckning kommer ni att komma med pekpinnar till nätverket om var lagens gränser går?
– Snarare än pekpinnar tror vi på fruktbar dialog där vi kan dela med oss om vår kunskap kring IR och regelverken på ett attraktivt sätt. Det kan till exempel handla om hur man ska titta på bolags års- och hållbarhetsredovisningar, hur man läser ett IPO-prospekt eller hur skatteändringar påverkar privatpersoners investeringar och pensioner, säger Samuel Danofsky, Executive Director på Hallvarsson & Halvarsson, till Realtid.

Annons

Hur stora resurser lägger ni på detta, och hur ska ni tjäna pengar på satsningen?
– Vi kommer lägga en hel del resurser på detta i form av konsulttid men vi tror också att våra kunder kommer att se nyttan med möjligheten att nå denna målgrupp, säger han.

Hur ser ni generellt sett på aktieforum likt de som exempelvis ”Ibra Kadabra” håller i, och som Expressen nyligen skrev om? 
– Det finns tyvärr en del oseriöst innehåll kring börsen och aktier på sociala medier. Det kan gälla till exempel vissa tävlingar eller haussande av bolag för egen vinnings skull. ”After the bell” strävar efter att bidra till en faktabaserad och mogen diskussion om sparande, aktier och börsfrågor, säger Samuel Danofsky.

Hur farligt är det att följa finansiella råd från sociala medieprofiler?
– Som med alla råd vad gäller investeringar är det viktigt att göra en egen bedömning kring vad råden baseras på. Det finns idag många seriösa diskussioner kring kapitalmarknaden på sociala medier men också en hel del oseriöst. I vårt nätverk är bara seriösa profiler välkomna och vi kommer sålla bort de som lägger upp oseriöst innehåll, säger Samuel Danofsky.

Annons

Annons