Realtid

Rakettillväxt för Relevance – men resultatet faller

rakettillväxt
Relevance Communications vd Fredrik Lundberg leder bolaget genom en expansiv tillväxtfas. (Foto: Relevance Communication)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 24 apr. 2025Publicerad: 24 apr. 2025

Relevance Communication Nordic ökade omsättningen med nästan 400 procent under 2024. Trots detta blev resultatet 399 000 kronor sämre än i bokslutskommunikén.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Relevance fyrdubblade omsättningen till 37,4 miljoner kronor under 2024, men redovisar ändå ett negativt resultat på -5,2 miljoner kronor efter en sen goodwill-justering.
  • Bolaget bytte namn efter samgåendet mellan News55 och Dagens PS, driver nu fyra nyhetssajter och har förvärvat Realtids medieverksamhet.
  • Trafiken mer än fördubblades under året och Dagens PS vann SEO-pris, samtidigt som bolaget pekar ut flera riskfaktorer som kan påverka lönsamheten framåt.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Den dramatiska tillväxten från 7,5 till 37,4 miljoner kronor räckte inte för att lyfta resultatet över nollstrecket, visar Relevance (börskurs Relevance Communication) årsredovisning som publicerades på torsdagen.

”Resultatet skiljer sig med -399 tkr från bokslutskommunikén till följd av en sen justering av goodwill-värdet och därmed avskrivningarna”, bekräftar vd Fredrik Lundberg i ett pressmeddelandet.

Missa inte: Relevance storsatsar på livsstil med Cavling. Realtid

I praktiken innebär det att en del av värderingen från förvärvet av Realtid har omprövats.

Driver fyra sajter

Siffrorna speglar en mediekoncern mitt i en omstöpning.

Under 2024 gjorde bolaget ett namnbyte från News55 AB till Relevance Communication Nordic AB efter samgåendet mellan News55 och Dagens PS.

ANNONS

Mediekoncernen driver i dag fyra nyhetssajter – Dagens PS, Realtid, News55 och E55 – som alla tillhandahåller ekonominyheter utan betalväggar.

Explosiv tillväxt för Relevance – över sju miljoner läsare

News55 största tillväxtmotorn under Q1 2025.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Fördubblade trafiken

Bolagets tillväxtstrategi har varit aggressiv.

I april 2024 förvärvade koncernen, genom dotterbolaget Dagens PS AB, inkråmet relaterat till Realtid Media AB:s medieverksamhet.

Samtidigt har trafiken ökat kraftigt – i oktober meddelade bolaget att man mer än fördubblat sin trafik under året.

Läs även: Relevance lanserar ny ekonomisajt – mitt i mediekrisen. Realtid

Framtida risker

ANNONS

Trots den expansiva strategin landade resultatet efter finansiella poster på minus 5,2 miljoner kronor, jämfört med minus 3,9 miljoner året innan.

Revisionsberättelsen, undertecknad av Sofia Gunnarsson från Allians Revision & Redovisning AB, tillstyrker dock att bolagsstämman fastställer resultat- och balansräkningen för moderbolaget och koncernen.

Börs-vd och deckarförfattare: ”Vill erbjuda nyheter utan trösklar”

”Vi vill vara en nyhetsledare som når läsare i alla åldrar och segment”, säger Fredrik Lundberg.

Ledningen lyfter fram flera potentiella orosmoln – däribland konjunkturkänslighet i annonsmarknaden, tekniska beroenden till distributionsplattformar och hård konkurrens.

Tog hem pris

Samtidigt har Relevance hämtat hem vissa prestigefyllda framgångar.

I november utsågs Dagens PS till vinnare av det svenska SEO-priset 2024, vilket enligt årsredovisningen ”reflekterar bolagets starka digitala närvaro och framgång inom sökmotoroptimering”.

Missa inte: Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication. Realtid TV

ANNONS

True Geist Holding AB är bolagets största ägare med 15 procent av aktierna, följt av Brand Documentary Europe AB med 14 procent och CHP Capital AB med drygt 11 procent.

Lundberg kontrollerar knappt 8 procent av aktierna privat och via bolag.

Rekordmånga besökare

För framtiden flaggar bolaget för fortsatta satsningar på digitala plattformar och en stärkt position på annonsmarknaden.

Under 2024 nådde koncernen rekordnivåer med 6,5 miljoner unika besökare under det tredje kvartalet.

Utmaningen att konvertera trafiktillväxten till lönsamhet kvarstår dock.

Läs även: Dagens PS passerar en miljon läsare i veckan. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS