Finans Nyhet

3 miljarder borta – EFG tar inget ansvar

Taggar i artikeln

dödsobligationer EFG
EFG Bank, dödsobligationerEFG Bank, dödsobligationer
Publicerad
Uppdaterad

Svenska och finska investerare förlorade cirka 3 miljarder kronor på dödsobligationer som schweiziska banken EFG sålde via svenskt dotterbolag. Nu förnekar banken ansvar.

Annelie Östlund

Realtid har tidigare granskat schweiziska EFG:s försäljning av amerikanska livförsäkringar – dödsobligationer – som i Sverige skedde via svenska dotterbolaget EFG Sverige.

I praktiken fungerar det så att försäkringstagaren får ett visst belopp när livförsäkringen säljs, investeraren tar hand om framtida premier men har i gengäld rätt till försäkringsbeloppet när försäkringstagaren dör. Försäkringen paketeras tillsammans med ett stort antal andra livförsäkringar i till exempel ett bolag eller en fond, som externa investerare kan placera pengar i.

EFG sålde in produkten som en investering med låg risk och med en förväntat årlig avkastning på 10 till 20 procent.

Annons

Problemet var bara att försäkringstagarna var ”för friska” och inte dog i den takt man hade prognosticerat. Och nu är det investerade beloppet – totalt drygt 3 miljarder kronor enligt en grupp investerare som kallar sig EFG Victim Client Group – borta.

De cirka 80 investerarna har själva förlorat cirka 500 miljoner kronor och riktade redan i våras krav om ersättning mot schweiziska EFG Investment AG.

Först för någon vecka sedan återkom EFG till gruppens ombud och meddelade att banken inte har något ansvar för den finansiella produkten.

Annons

Mörkade problemen

EFG Victim Client Group hävdar å sin sida att banken inte tagit tillvara deras intressen för kapitalet och avkastningen och ”direkt förorsakat att deras insatser förlorats i produkten”.

Försäljningen av amerikanska livförsäkringar skedde under åren 2005-2009 och investerarna menar att det stod klart för EFG redan vid årsskiftet 2008/2009 att den finansiella produkten inte motsvarade ”de egenskaper i hållbarhet och avkastning som man salufört den under”.

Annons

Detta var dock ingenting som kommunicerades till bankens kunder. Först 2018 gjordes gigantiska nedskrivningar i de bolag där livförsäkringarna var placerade. Även om investerarna redan innan anat oråd, började man först då förstå vidden av förlusterna.

Anledningen till att EFG mörkade problemen i ett decennium beror enligt företrädare för EFG Victim Client Group på att banken så länge som möjligt ville undvika att kunderna vände sig mot EFG för ekonomisk kompensation. Ju längre tid det har gått mellan rådgivning/investering till dess att krav riktas mot banken – desto mindre sannolikt är det att kunderna får rätt.

Det är oklart vilka åtgärder EFG Victim Client Group kommer att vidta nu när banken meddelat att den inte anser att den har något ansvar. Samtidigt ska EFG:s advokater ha bett om ett möte med investerargruppens ombud.

När Realtid tidigare frågat EFG om banken kommer ta någon form av ansvar för investerarnas förluster, har EFG meddelat att man avböjer att kommentera. 

 

Annons