Annons

Annons

Sitewide generic

17-19 februari

Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa

Båtliv hör sommaren till men när abstinensen blir för stark och längtan efter fartvind i håret och kluckande mot skrovet blir för stor finns vintertid ett antal båtmässor att besöka.

Text: John Bark Foto: Buster Bark 

Düsseldorf Boot, den största inomhusmässan av dem alla, lockade 2017 med över 1800 utställare i 17 hallar under mottot ”Play Now”. Det fanns mycket nytt att beskåda; mässan visade upp över 70 världspremiärer. Den totala utställningsytan på över 220 000 kvm bjöd inte bara på många båtar och stora möjligheter att villa bort sig. Här fanns även alla tänkbara vattensporter representerade samt dykning och fiske.

Mellan montrarna såldes mirakelprodukter som ingen båtägare kan vara utan; hopfällbara kaffekoppar, serveringsbrickor för full storm, högglanspolerande putsdukar som i ett nafs förvandlar rost till krom och annat oumbärligt. I en hall kunde du handla superkitschig konst för superstora jakter. Pengar och smak hänger definitivt inte alltid ihop. Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Se bildspelet från Düsseldorf Boot

Annons

Annons

Det är svårt att välja en favorit bland alla flytetyg. Så fort du tror att du bestämt dig dyker nästa drömbåt upp. Men till slut enades vi ändå om en vinnare; Seafaring 44, en modern motortrålare byggd av det slovenska varvet och familjeföretaget Seafaring Yatchs under ledning av entreprenören Michael Gregoric. Båten påminner lite om Delta och andra etablerade märken som kännetecknas av raka stävar och ren, modern design.

Men Seafaring 44 är ändå unik till både form och funktion. Motortrålaren är Ocean A-klassad och rymmer trots sina 11,95 meter i vattenlinjen (totallängd 14,39 m, bredd 4,25 m) masterhytt plus två dubbla gästkojer (möjligt även med två större hytter) för totalt sex passagerare. Masterhytten är rymlig med dubbelsäng i fullängd. Separata dusch- och toakabiner. Gästkojerna är bekväma med god ståhöjd där det behövs. Allt är extremt smart disponerat, välbyggt, snyggt.

En trappa upp är ytorna öppna och generösa både i styrhytt, salong och på främre och inte minst bakre däck. Panoramafönster och glasade skjutdörrar bjuder på 360 graders sikt. Sofforna i salongen kan bäddas om för ytterligare två passagerare.

Seafaring 44 är inte bara snyggt designad och disponerad. Hyttaket rymmer solpaneler som tar hand om all elektricitet ombord. Båten är byggd med ett högeffektivt skrov. En full tank på 1400 liter tar dig cirka 1400 sjömil om du håller 10 knop vilket är halva maxfarten. Håller du 7,5 knop tillryggalägger du hela 3200 sjömil utan att behöva bunkra soppa. Du kan med andra ord korsa Atlanten på en tank. En svårslagen bedrift i den här klassen.

Seafaringer 44 kommer i tre utföranden, Coupe, Trawler och Flybridge. Skillnaderna mellan modellerna är exteriöra.

För att vara en så pass stor, rymlig och lyxig motortrålare är nypriset hemult; ca 3,4 miljoner SEK. Kanske 65 % av priset för likvärdiga motortrålare av mer kända fabrikat. Besökarna var många men vi fick en kort pratstund med Michael Gregoric på utställningsbåten. Att bygga båtar är relativt nytt men varvet har klokt nog vänt sig till etablerade formgivare och konstruktörer. Produktionslogistiken är extremt effektiv och bidrar till det förhållandevis låga priset.

Familjen Gregoric är heller inga nybörjare som företagare, verksamheterna man driver inom olika segment anställer över 600 personer med fabriker både i USA och Kina.
I Sverige säljs Seafaring 44 av Ariboats i Saltsjöbaden.

www.ariboat.se
www.seafaringyachts.com
 

Annons

Annons

Bildspel Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa

Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Båtmässan är världens största med över 1800 utställare i 17 hallar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Handgjorda båtar och hemsnickrade loggor hänger inte sällan ihop. Trots märkliga bokstavsformer blir det stiligt. Mycket beroende på högklassiga material och extrem finish.
Definitiv sisu. Finska XO 360 sägs vara född i den stränga finska skärgården. Förmodligen vintertid under bistra förhållanden. Tuff, snygg och stark.
Hermes Speedster by Seven Seas. Marknadsförs av yacht-tillverkaren Seven Seas som en sexig, lyxig och ekonomisk daycruiser. Toppar 45 knop.
Hermes Speedster. Hur mycket mer klassisk Porschekänsla kan det bli på sjön?
D-Boat. En nätt, ultramodern speedster. Bara 5,5 meter lång men det går att sova två här då bredden är 2,3 m; nästan halva längden. Besökaren bakom ratten verkar inte ha några problem att se sig som ägare till den här lilla dyrgripen.
Bronson 34 är nominerad i klassen Power Boot 2017. Bara kromglittret i ankare och för förför.
Här Bronson 34 från sidan. Snygg och proper. Och snabb.
Dags för objekt för lite rymligare plånböcker. Princess 35 m, byggd på varvet i Plymouth. Staden har ca 250 000 invånare och Princess är den största arbetsgivaren. Många av hantverkarna kommer från släkter som byggt båtar i många generationer.
Gin & Princess. Plymouth Gin var Royal Navy’s officiella Gin i över 150 år. Nu har stadens ginproducent och största båtbyggare gjort gemensam sak. Hantverkarna på varvet har sett till att ginflaskor med glas och tillhörande attiraljer fått en lika lyxig inramning som yachternas ägare och gäster. Bara denna lilla smäckra låda går säkert loss på priset för en normal daycruiser. Skål!
De stora yachternas inredningar drar åt det glansiga, polerade, hårdlackade hållet. Kostar det ska det synas i glas, krom och genomlyst marmor. Smakfullt? Beror på vem du frågar.
Snyggast på super-yachterna är oftast de praktiska detaljerna. Här glittrar ankarspelet på en Princess 35. Personal som håller det här blankt och skinande ingår i konceptet.
Ännu en typografiskt egensinnig logga. Här applicerad på sidan av Schweiz motsvarighet till klassikern Riva; mahognycruisern Boesch. Båtbyggandet började på 1920-talet i Kilchberg vid Lake Zurich. Hantverket är enastående och priset därefter. Mycket vackrare blir det inte.
Snygg så snålvattnet rinner till. Boesch, invented for life – at sea!
När man ser hantverket i en Boesch inser man varför prislappen är hög. Det här är trots allt detaljer som inte syns när båten är klar.
Schweiz flagga gör sig bra mot mahogny och krom.
Fransk provokatör. Men ska du hävda dig i Troppan måste du sticka ut om du inte är längst och störst. Tricoloren funkar också fint som båtflagga.
Man får anta att den här franska värstingen har en stark pipa så mullret hörs i hela Saint Tropez.
Det är alltid en god idé att beställa en modell innan man bestämmer sig.
Drömmer du om en Riva? I väntan på bonus, lönehöjning eller arv kan du börja båtresan på mindre fot. Bokstavligen. Mini-Rivor byggda av Kiade, märkets officiella modellbyggare hamnar på mellan 5-15 000 kr.
Alla detaljer i autentiska material. Ibland vill man bara bli liten som en tesked.
Italienska charmhålan Porto Fino i fonden för fina modeller från Kiade.
En flytande holländare. Märket startades av yacht-lackeraren och båtentusiasten Derk Bonsink som skapade det han själv inte kunde hitta på marknaden. Modern och välbyggd med inslag av nostalgi och klassiska linjer. A good paint job, får man förmoda.
Svenska klassikern, nylanserade Hallberg-Rassy 44, hade inga problem att locka besökare. En riktig havsmaskin med sköna linjer som blandar traditionellt och ultramodernt. Så här ska en segelbåt se ut! För tankarna, åtminstone mina, till tidigare Swan-båtar.
Nyast först! Hallberg-Rassy 44 leder med en noslängd.
En annan favorit, holländaren Sturier Dutchman 52. En motorjakt med vackra linjer och en sparsmakad men påkostad interiör. Motsatsen till megajakternas lite kitschiga superlyx.
Sturier Dutchman 52. Hemtrevligt i salong och styrhytt. Gott om plats för baksätesförare. Fotograf Buster Bark tar en paus från plåtandet.
I masterhytten sover man säkert gott. Sturier Dutchman 52 är rymlig och väldisponerad med gott om plats för gäster och deck hand. Påkostat utan att vara pråligt.
Michael Gregoric förklarar konceptet Seafaring 44. Ari Jukkola från AriBoats, märkets svenske återförsäljare, berättade att han drog öronen åt sig när han först hörde talas om båtmodellen; ett okänt slovenskt båtmärke. Men han lät sig snabbt övertygas av både konstruktion och grundare.
Tysk premiär för slovenska Seafaring 44. Intresset var stort och besökarna många.
Öppna ytor. Seafaring 44 bjuder på 360 graders utsikt.
Seafaring 44, Flybridge. Motortrålaren kommer även i modellerna Coupe och Trawler.

Annons

Annons

Bildspel Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa

Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Båtmässan är världens största med över 1800 utställare i 17 hallar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Handgjorda båtar och hemsnickrade loggor hänger inte sällan ihop. Trots märkliga bokstavsformer blir det stiligt. Mycket beroende på högklassiga material och extrem finish.
Definitiv sisu. Finska XO 360 sägs vara född i den stränga finska skärgården. Förmodligen vintertid under bistra förhållanden. Tuff, snygg och stark.
Hermes Speedster by Seven Seas. Marknadsförs av yacht-tillverkaren Seven Seas som en sexig, lyxig och ekonomisk daycruiser. Toppar 45 knop.
Hermes Speedster. Hur mycket mer klassisk Porschekänsla kan det bli på sjön?
D-Boat. En nätt, ultramodern speedster. Bara 5,5 meter lång men det går att sova två här då bredden är 2,3 m; nästan halva längden. Besökaren bakom ratten verkar inte ha några problem att se sig som ägare till den här lilla dyrgripen.
Bronson 34 är nominerad i klassen Power Boot 2017. Bara kromglittret i ankare och för förför.
Här Bronson 34 från sidan. Snygg och proper. Och snabb.
Dags för objekt för lite rymligare plånböcker. Princess 35 m, byggd på varvet i Plymouth. Staden har ca 250 000 invånare och Princess är den största arbetsgivaren. Många av hantverkarna kommer från släkter som byggt båtar i många generationer.
Gin & Princess. Plymouth Gin var Royal Navy’s officiella Gin i över 150 år. Nu har stadens ginproducent och största båtbyggare gjort gemensam sak. Hantverkarna på varvet har sett till att ginflaskor med glas och tillhörande attiraljer fått en lika lyxig inramning som yachternas ägare och gäster. Bara denna lilla smäckra låda går säkert loss på priset för en normal daycruiser. Skål!
De stora yachternas inredningar drar åt det glansiga, polerade, hårdlackade hållet. Kostar det ska det synas i glas, krom och genomlyst marmor. Smakfullt? Beror på vem du frågar.
Snyggast på super-yachterna är oftast de praktiska detaljerna. Här glittrar ankarspelet på en Princess 35. Personal som håller det här blankt och skinande ingår i konceptet.
Ännu en typografiskt egensinnig logga. Här applicerad på sidan av Schweiz motsvarighet till klassikern Riva; mahognycruisern Boesch. Båtbyggandet började på 1920-talet i Kilchberg vid Lake Zurich. Hantverket är enastående och priset därefter. Mycket vackrare blir det inte.
Snygg så snålvattnet rinner till. Boesch, invented for life – at sea!
När man ser hantverket i en Boesch inser man varför prislappen är hög. Det här är trots allt detaljer som inte syns när båten är klar.
Schweiz flagga gör sig bra mot mahogny och krom.
Fransk provokatör. Men ska du hävda dig i Troppan måste du sticka ut om du inte är längst och störst. Tricoloren funkar också fint som båtflagga.
Man får anta att den här franska värstingen har en stark pipa så mullret hörs i hela Saint Tropez.
Det är alltid en god idé att beställa en modell innan man bestämmer sig.
Drömmer du om en Riva? I väntan på bonus, lönehöjning eller arv kan du börja båtresan på mindre fot. Bokstavligen. Mini-Rivor byggda av Kiade, märkets officiella modellbyggare hamnar på mellan 5-15 000 kr.
Alla detaljer i autentiska material. Ibland vill man bara bli liten som en tesked.
Italienska charmhålan Porto Fino i fonden för fina modeller från Kiade.
En flytande holländare. Märket startades av yacht-lackeraren och båtentusiasten Derk Bonsink som skapade det han själv inte kunde hitta på marknaden. Modern och välbyggd med inslag av nostalgi och klassiska linjer. A good paint job, får man förmoda.
Svenska klassikern, nylanserade Hallberg-Rassy 44, hade inga problem att locka besökare. En riktig havsmaskin med sköna linjer som blandar traditionellt och ultramodernt. Så här ska en segelbåt se ut! För tankarna, åtminstone mina, till tidigare Swan-båtar.
Nyast först! Hallberg-Rassy 44 leder med en noslängd.
En annan favorit, holländaren Sturier Dutchman 52. En motorjakt med vackra linjer och en sparsmakad men påkostad interiör. Motsatsen till megajakternas lite kitschiga superlyx.
Sturier Dutchman 52. Hemtrevligt i salong och styrhytt. Gott om plats för baksätesförare. Fotograf Buster Bark tar en paus från plåtandet.
I masterhytten sover man säkert gott. Sturier Dutchman 52 är rymlig och väldisponerad med gott om plats för gäster och deck hand. Påkostat utan att vara pråligt.
Michael Gregoric förklarar konceptet Seafaring 44. Ari Jukkola från AriBoats, märkets svenske återförsäljare, berättade att han drog öronen åt sig när han först hörde talas om båtmodellen; ett okänt slovenskt båtmärke. Men han lät sig snabbt övertygas av både konstruktion och grundare.
Tysk premiär för slovenska Seafaring 44. Intresset var stort och besökarna många.
Öppna ytor. Seafaring 44 bjuder på 360 graders utsikt.
Seafaring 44, Flybridge. Motortrålaren kommer även i modellerna Coupe och Trawler.

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Utgivningen av boken Fingerprint - the story

Utgivningen firades på Tändstickspalatset den 26 januari. Författarna Per Agerman och Karolina Palutko Macéus presenterade boken för gästerna.
Cecilia Wennerholm, advokat Apriori Law, med affärsmannen Per Taube.
Ida Karlbom, Unikon Rainware, Per Danielson, CCO IDG, och Marianne Olsson, konsultexpert.
Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv.
Peter Benson, ekonomijournalist.
Ekonomijournalisten Jenny Hedelin och Pia Grahn, vd Regi.
Lisa von Garrelts, Life Science Sweden, och Niklas Svensson, Expressen.
Henrik von Sydow, Carnegie.
Författaren och journalisten Bernt Hermele.
Erik Zsiga, JKL.
Cecilia Ljung, skådespelare, och Lena Ahlström, vd Ledarstudion.
Thomas Vinell, ordförande Realtid Media.
Therese Stenlund, produktspecialist Johnsson & Johnsson, och Helena Gustafsson, marknadschef Damernas Värld.
Sanna Gernandt, first impression manager Lundqvist och Lindqvist, berättade om den nya klubbsatsningen på Tändstickspalatset.
Johan Macéus, TV4 Nyheterna, Jessica Sandberg, advokat, och Jonas Nyström, Intrum Justitia.
Jon Åsberg, ekonomijournalist.
John Bark, RQ Partner, med systern Molly Bark.
Ida Hansson Brusewitz, redaktör Dagens Industri, Maria Ottoson, redaktör Stockholms Stadsmission, och Andreas Henriksson, redaktör Realtid.se.
Peter Svensson, grundare Baltic Spot.
Stina Liljekvist och Pelle Lundh, Skandia.
Sven-Otto Littorin, Serio Group.
Affärsvärldens Helene Rothstein och Calle Froste.
Per Henricsson, chefredaktör Elektroniktidningen, och Birgitta Forsberg, Dagens Nyheter.
Intellectas ordförande Richard Ohlson och Claes Dinkelspiel, ordförande Nordnet.
Uppmärksamma åhörare, bland annat John Bark och pr-konsulten Boo Ehlin.
Karolina med legendariske börskommentatorn Sven-Ivan Sundqvist.
Radioprofilen Titti Schultz gratulerade.

Annons

Annons