Finans Nyhet

Yacht-bråk till rätten

Publicerad
Uppdaterad

Ett Stockholmsbaserat Yacht-bolag stäms på 4 miljoner kronor för obetald lyxbåt. ”Vi har sålt båten”, säger bolagets ägare.

Sara Johansson

Ett Stockholmsbaserat Yacht-företag och dess ägare stäms av kreditbolaget GE Commercial Distribution Finance på nära 4 miljoner kronor för obetalda krediter.

Skuldbråket startade efter att Yacht-företaget köpt en sportfiskebåt av märket Riviera 38 Flybridge Cruiser av den australienska båttillverkaren Riviera Marine år 2008.

Innan båten levererades till Sverige i september samma år tecknade det svenska bolaget ett finansieringsavtal med kreditföretaget GE. Enligt detta avtal skulle GE överta skulden, vilket, enligt kreditföretaget, skulle ge stockholmsbolaget en frist på ett år innan betalningen skulle in.

Annons

Samtidigt gick bolagets ägare in som borgensman.

Men trots uppmaningar kom pengarna aldrig in till kreditföretaget som nu tvingats stämma det stockholmsbaserade Yacht-företaget och dess ägare.

När Realtid.se når ägaren har han ännu inte blivit delgiven stämningen från Stockholms tingsrätt. Han hävdar å sin sida att GE lovat en lång finansiering, men när kreditbolaget stängde ned kontoret i Stockholm försvann även mannen som slöt avtalet med Yacht-bolaget vilket skapade problem för Yacht-bolaget.

Annons

– Då krävde de återbetalning omedelbart och det har vi inte klarat. Men nu har vi sålt båten och fått handpenning som vi ska betala in i nästa vecka, säger han.

Köparna är en Italiensk bank som lägger upp båtleasing, vilket är vanligt i landet.

– Nu är det bara en praktisk fråga hur snabbt vi kan få resten av pengarna från Italien. Jag vet av erfarenhet att det kan ta tid att få pengar från italienska banker. Men i och med att de har betalat in en handpenning så är affären klar, säger ägaren som nu planerar hur man ska frakta båten.

Annons

Enligt Yacht-bolagets senaste verksamhetsbeskrivning ska bolaget syssla med försäljning av ”ledande internationella märkesbåtar från 40 ft och uppåt”.

Bolaget noterar inte yacht-bråket i sin senaste årsredovisning.

Bolaget skriver dock att ”de gångna åren har globalt varit de svåraste genom tiderna, och företaget har drabbats hårt jämfört med de senaste trettio åren i bolagets historia”.

Man pekar på att verksamheten har påverkats framförallt på grund av att verksamheten omfattar dyra importerade produkter och då euron under större delen av året legat på en extremt hög nivå har resultatet påverkats negativt.

Bolaget har tvingats till kostnadsnedskärningar. Men vad dessa innefattar förklarar man inte.

Annons