Enligt Christian Frick på Nordic Capital har Max Matthiessen bara börjar skrapa på ytan vad gäller förmögenhetsförvaltning och sakförsäkring. Foto: Nordic Capital.
Enligt Christian Frick på Nordic Capital har Max Matthiessen bara börjar skrapa på ytan vad gäller förmögenhetsförvaltning och sakförsäkring. Foto: Nordic Capital.
M&A

”Vi har haft Max Matthiessen på radarn i många år”

Riskkapitalbolaget Nordic Capital har tittat på Max Matthiessen i flera år och ambitionsnivån nu är att dubbla tillväxten på fem år sikt.

Uppdaterad 2020-05-27
Publicerad 2020-05-25

Uppköpet av Max Matthiessen ligger enligt Nordic Capital helt i linje med riskkapitalbolagets långsiktiga strategi. Det är investeringar i de tre sektorerna hälsovård, teknik (som man utvecklat kallar “teknologi och betallösningar samt finansiella tjänster”) och finans. 

– Max Matthiessen är ett jättefint bolag. Vi känner till det väl och det är helt rätt för oss. Det har en jättestor potential, säger Christian Frick, partner på Nordic Capital.

Max Matthiessen passar väl in i Nordic Capitals fokusområde finansiella tjänster som i sin tur går att dela upp i ett antal "fickor", som Christian Frick uttrycker det.

– Historiskt har Nordic Capital haft en hel del investeringar på lånesidan. Max Matthiessen ligger inom det vi kallar sparande. En rimlig ambition vad gäller tillväxt är en fördubbling på fem år.

Nordic Capital har typiskt en horisont på fem till sju år på sina innehav. 

Var ser ni störst tillväxtmöjligheter för Max Matthiessen?
– Det är en hälsosam underliggande tillväxt i den historiska kärnaffären, tjänstepension. Det går garanterat att ta mer marknadsandelar där. Sedan har de egentligen bara börjat skrapa på ytan vad gäller förmögenhetsförvaltning och sakförsäkring.

Förutom organisk tillväxt pratar Max Matthiessen om att växa med förvärv. Hur ser ni på det?
– Det är definitivt en möjlighet vi tror mycket på. Där har vi också stora möjligheter att stötta, säger Christian Frick.

Max Matthiessen har 150 000 kunder, varav 13 000 anslutna företag.

– Om vi lyckas få igenom visionen om att fördubbla verksamheten innebär det på sikt att kunderna får mer intressanta produkter och ett utökat tjänsteutbud. Men det dröjer några månader tills vi får tillträde till förvärvet och just nu är det business as usual.

För närvarande finns inga planer på ändringar i vare sig varumärke eller ledning av företaget.

Christian Frick ser en stor potential också i en ökad digitalisering. Både "extern digitalisering" – att förbättra kundupplevelsen – och "intern digitalisering" – att förbättra interna processer. 

Ett parallellt exempel är Nordnet som Nordic Capital äger tillsammans med familjen Dinkelspiel.

– Nordnet är en angränsande aktör där hela kundupplevelsen i stort sett är digital. Där har vi varit med på en resa under flera år med en ny sajt och en ny app. Vi har sett vad det betyder för kundernas nöjdhet, säger Christian Frick.

Han tror att liknande erfarenheter bör vara relevanta för Max Matthiessen. 

– Vi har ett ledande team inom teknik i Europa. Det finns väldigt mycket intern kunskap hos oss. Vi har erfarenheter, samarbetspunkter och ett nätverk som kan accelerera digitaliseringen.

Samtidigt poängterar Christian Frick att även om det finns goda möjligheter till samarbeten inom Nordic Capital-gruppen måste det vara en fråga som är upp till varje bolags ledning. 

– Alla investeringar måste stå på egna ben.

Närmsta konkurrenten Söderberg & Partners har vuxit snabbt på senare år. Bara de senaste veckorna har bolaget gjort flera nordiska förvärv och investeringar.

– Jag har noterat det. Det finns ett intresse och en logik i att konsolidera delar av branschen, säger Christian Frick.

En återkommande kritik mot flera av de stora bolagen i branschen är att deras rådgivare också fungerar som säljare av egna dyra produkter.

– Jag har också sett det. Men medias fokus är inte den enda produkt man tillhandahåller. När vi har undersökt bolaget har vi sett att kunderna ger väldigt bra feedback. Om kunderna inte är nöjda blir det i slutändan inte bra.

Förutom stora etablerade aktörer har det på senare år dykt upp flera digitala utmanare. Ett exempel är Savr, ett annat är Alpcot. De senare arbetar också med försäkringsförmedling. 

– Man ska absolut ta utmanarna på allvar och se dem som inspirationskällor. Men det tar tid att bygga upp något så här stort och fint, säger Christian Frick.

Realtids undersökning av hur coronakrisen påverkar finansbranschen visar tydligt att riskkapital- och investmentbolag blivit mer försiktiga.

– Det är ju inte så att vi vaknar upp på morgonen och tänker: "Det här känns som en bra dag att köpa Max Matthiessen." Vi jobbar målmedvetet och strukturerat med spännande bolag som vi tycker att Nordic Capital borde investera i. Vi har haft Max Matthiessen på radarn i många år. 

Generellt har Nordic Capital vänt blicken inåt under coronakrisen för att säkra hälsa och säkerhet för egna anställda och i portföljbolagen. 

– Vi har sakta börjat vända blicken utåt igen men det är svårare än vanligt att vara bekväm med att göra investeringar, säger Christian Frick.

Platsannonser