Annons

Annons

daniel-kjellen_0.jpg

Tink tar in 950 miljoner kronor för att ytterligare stärka sin europeiska expansion. ”Vi vill investera mer på grund av tillväxt”, säger Tinks vd Daniel Kjellén. Foto: Tink.
Tink tar in 950 miljoner kronor för att ytterligare stärka sin europeiska expansion. ”Vi vill investera mer på grund av tillväxt”, säger Tinks vd Daniel Kjellén. Foto: Tink.

”Vår absolut största kapitalrunda”

Den svenska open banking-succén Tink växer så det knakar. Det gör också företagets värdering som har ökat med 500 procent på 2,5 år.

Nättidningen Techcrunch var idag först ut med nyheten att Tink avlutar en investeringsrunda på omkring 950 miljoner kronor. BNP Paribas är en av bolagets nya institutionella ägare.

– Det är vår absolut största kapitalrunda. Det är mer än vad vi tidigare tagit in sammanlagt, säger Tinks vd Daniel Kjellén till Realtid.

Så sent som i somras stängdes en annan större runda, då Paypal gick in med 105 miljoner kronor. När kommer nästa vända?
– Det är jätteroligt att intresset att investera i Tink är så stort. Men vi har inga planer nu på att göra om det hela.

Annons

Annons

För bara några år sedan gjorde Tink – grundat 2012 – en app för privatpersoner som ville ha bättre koll på sin privatekonomi genom att kunna jämföra bankkonton från olika banker på ett och samma ställe.

Sedan dess har bolaget ridit stort på den våg som EU:s PSD2-direktiv har gett upphov till. Det infördes stegvis under 2019. I korthet innebär det att storbankerna har fått öppna en del av sin data för att tredjepartsutvecklare ska kunna komma åt dem. Det har skapat vad som kallas open banking, eller öppna banktjänster, som en pendang till open source (öppen källkod) och "öppna data" inom offentlig sektor. Efterfrågan på den typen av tjänster är stor och Tink har gradvis ändrat sin affärsmodell till att bli teknikunderleverantör av open banking. Bland kunderna finns allt från Klarna till ABN Amro.

Senast undertecknad besökte Tinks kontor för 4-5 år sedan var det runt 20 personer på ett litet startupkontor på Norrmalm i Stockholm. Nu är man 270 personer utspridda på kontor i tio länder, majoriteten på de två arbetsplatserna i Stockholm, som snart ska slås ihop till ett kontor.

Samtidigt som Tink växer i anställda ökar företagets värdering närmast exponentiellt. I augusti 2017 var bolaget värt 845 miljoner kronor, enligt en artikel i DI Digital. Nu är värdet enligt Techcrunch, som bekräftas av Realtids egna källor, uppe i 415 miljoner euro, motsvarande 4,4 miljarder kronor. På knappt 2,5 år har bolagets värde därmed ökat drygt 500 procent.

Värdeökningen påverkar bolaget investerade högst påtagligt. Ett exempel: När Nordnet i första kvartalet förra året gjorde stora intäktsökningar uppgav man som huvudskäl att Nordnets post i Tink blivit rejält uppvärderad.

– Värderingen är en möjlighet att ta in den typ av belopp som vi nu fick. Då får vi möjligheten att bygga ut våra produkter vilket hjälper våra kunder att bygga grymma tjänster, säger Daniel Kjellén.

Hur går ni tillväga vid era kapitalrundor?
– Det är lite olika. Typiskt har vi haft en dialog sedan rätt lång tid tillbaka med olika investerare. Vissa tycker vi att vi delar värderingar eller vision med. Den här långa kontakten gjorde att vi kunde vara snabba när möjligheten uppstod.

– Man analyserar alltid chansen att accelerera tillväxten och om Tink är rätt finansierat. Det kan vara för att öka bufferten eller för att investera ytterligare. Det kan också vara att investerarna kan bidra erfarenhetsmässigt. Nu handlar det om att vill vi investera mer på grund av tillväxt.

Daniel Kjellén uppger att Tink sköter processen på egen hand med hjälp av sin legala rådgivare, advokatbyrån Cirio.

Bolaget har så här långt inte gjort några uppköp av andra bolag utan satsat allt på att bygga egen teknik.

– Men jag skulle inte utesluta möjligheten addera produkter på toppen av vår plattform, säger Daniel Kjellén.

Tink satsar på att bli den ledande open banking-plattformen i Europa, vilket man redan tycks vara. Bolaget har 2 500 banker som kunder i 13 länder i Europa. Konkurrenterna verkar lokalt, som brittiska Truelayer, spanska Eurobits och tyska Figo.

– Vi är den enda heltäckande europeiska spelaren, varför vi växer betydligt snabbare än marknaden i övrigt, säger Daniel Kjellén.

När Paypal gick in i somras sade du att det öppnar för marknader utanför Europa. Hur ser de planerna ut?
– På sikt ska vi bli ett globalt bolag. Men nu är allt fokus på att bygga ut i Europa och att investera i den europeiska plattformen.

På den globala arenan väntar fler tunga utmanare, mest namnkunnig är kanske amerikanska Plaid.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons