Finans Nyhet

Uppror bland MTR-anställda

Publicerad

Det har blossat upp till hätsk stämning bland personalen på Stockholms tunnelbana som numera drivs av Hongkong-baserade företaget MTR. Nu har personalen startat en bloggsajt för att vädra missnöjet kring sin arbetsgivare.

Det berättar en källa som är anställd på MTR.

– MTR sköter tunnelbanan riktigt dåligt, säger källan.

– Nu har det gått över ett år sedan MTR tog över driften av tunnelbanan, men organisationen på företaget är helt obefintlig.

Annons

Källan pekar på att MTR har tagit bort en avdelning (PLE; ”personalledning”) dit personalen kunde ringa in och få information om sina arbetspass och så vidare.

– Nu när vi ringer in så sitter det bara folk där som inte kan något.

– De har ingen kunskap om datorprogrammet för planeringen av våra arbetspass, där det registreras vilka arbetspass man ska jobba.

Annons

– Man kopplas mellan olika personer som inte har någon kunskap, vilket går ut över oss anställda.

– Vi blir dubbelbokade på arbetspass och får felaktig information.

Källan pekar på att det var bara positiva uttalanden från MTR i samband med att bolaget tog över driften av tunnelbanan.

Annons

– Ett löfte som MTR gav inför övertagandet, var att de skulle se till att det finns mycket personal på perrongerna.

– Men så är det inte i dagsläget, eftersom det inte finns resurser till det.

– Och cheferna eller övrig personal har inte tid att vara ute på perrongerna. Det finns det inte resurser till, vilket leder till sämre service för trafikanterna.

En ytterligare punkt gäller enligt källan att sedan MTR tog över driften av tunnelbanan, har MTR bestämt att tunnelbanestationernas spärrvakter aldrig får lämna spärren.

– Det leder exempelvis att rulltrappor och hissar ofta blir stående länge, eftersom vi inte får gå ut och sätta igång dem som tidigare.

– Sådant tar längre tid, och Metrotidningarna blir även liggande längre.

Just det beslutet kom dock från MTR:s uppdragsgivare SL även om det är MTR som genomför det.

Källan anser generellt att MTR inte bryr sig om de anställda.

Tidigare var det Veolia som hade hand om driften av tunnelbanan.

– Då fick vi anställda träningskort som till stor del subventionerades av Veolia, men nu med MTR subventioneras träningskorten bara med 1000 kronor.

Källan pekar även på att MTR istället för julklappar till de anställda skänkt 100.000 kronor till Pakistan.

– Men oss anställda frågade de aldrig om vi tyckte det var en bra idé. Och vi vet inte om pengarna verkligen har gått dit. Det har inte MTR redovisat.

Källan beskriver det som att det är ett stort missnöje bland de MTR-anställda i Stockholms tunnelbana – alltifrån spärrvakterna till tunnelbaneförarna.

– Det pyr bland medarbetarna, säger källan.

Kommer ni att göra någon ”aktion” för att manifestera ert missnöje?

– Jag vet inte. Det verkar som att facket här är tandlöst.

Som konkreta exempel på orsaker till medarbetarnas missnöje, nämner källan just att medarbetarna dubbelbokas på arbetspass och att MTR:s informationshantering om arbetspassen brister.

– Man blir lovad av en person på MTR att få jobba ett visst arbetspass, och sedan när man kommer dit så sitter det en annan medarbetare där.

Källan menar att MTR har tagit på sig för mycket inför övertagandet av tunnelbanedriften, men inte kunnat hålla alla runda löften.

– Dessutom utnyttjar MTR deltidspersonalen och tillåter dem inte att jobba heltidspass. Även om det finns utrymme, tvingas de jobba halvtid och exempelvis jobba 5 timmar istället för 7 under ett arbetspass.

Källan hänvisar till annan kritik som nämns på missnöjessajten såsom bristande arbetsmiljö, oerfarna chefer, bristande rutiner, personalbrist och kollektivavtalsbrott.

– Det var exempelvis omöjligt för personalen att ta ledigt under julen på grund av planeringskaoset.

Men sedan när julen kom var det enligt källan överbemannat med massor av reservpersonal.

– Hela MTR sköts amatörmässigt.

– På Veolias tid var allt mycket bättre. Då kunde vi medarbetare ringa in till den centrala avdelningen och få bra hjälp.

– Men nu med MTR säger en chef en sak, och så säger någon annan något annat. Det blir dubbla budskap hela tiden.

Vad gäller kollektivavtalsbrott finns det enligt källan en särskild del av sajten som handlar om systematiska kränkningar av kollektivavtalet.

– Det är ett enda stort kaos på MTR.

– 90 procent av de anställda är missnöjda, om inte mer.

– Varför var MTR tvunget att ändra på en organisation som fungerade bra?

– Tidigare var det ju aldrig något strul med planeringen av arbetspassen.

De anställda har enligt källan förståelse för att det kan ta tid att arbeta in en ny organisation i och med MTR:s övertagande.

– Men nu har det ju gått mer än ett år sedan MTR tog över, och det fungerar minst lika dåligt nu som i början av MTR:s tid.

Källan misstänker att det finns prestigemässiga skäl som ligger bakom MTR:s agerande.

– Men personalen är missnöjd. Det jäser bland oss.

– Det är ett stort skämt alltihop.

Källan liknar MTR:s agerande som tv-serien ”Pang i bygget” med hotellarbetaren Manuel som springer omkring helt förvirrad.

Har ni inte haft personalmöten där ni tar upp er kritik?

– Jo, men det hjälper ju inte. Och jag tror inte att facket gör ett skit, säger källan.

– Jag tror inte ens att cheferna är nöjda med MTR. Det är en väldigt toppstyrd organisation.

– De är väl vana från Kina att göra som de vill med folk de har anställda för 20 kronor i timmen.

– Så missnöjet pyr här bland de anställda på tunnelbanan i Stockholm.

MTR:s kontrakt för driften av tunnelbanan varar i totalt 8 år, så det är fortfarande cirka 7 år kvar av kontraktsperioden.

Det var den 2 november 2009 som MTR tog över driften av tunnelbanan från franska bolaget Veolia.

När kontraktet ingicks var det tal om att kontraktsvärdet uppgick till nästan 40 miljarder kronor, och att det förutom de 8 första åren kunde bli en förlängd kontraktstid på 6 år.

MTR-personalens missnöjessajt finns på tunnelbloggen.wordpress.com.

Källan hänvisar till inlägg med rubrikerna ”Hur blev vi så förbaskat olyckliga?” [länk], ”Systematiska kränkningar av kollektivavtalet” [länk 2], och ”Situationen på station” [länk 3].

Här är ett av inläggen på sajten:

”Om ledningen nu börjat förstå att missnöjet är omfattande så begriper jag inte varför man inte gör det man borde gjort från början. Visa sig. Ge sig ut i verkligheten och lyssna på personalen. Behövs inga fokusgrupper för detta. Känns bara som ytterligare ett sätt att INTE behöva konfronteras med personalen och hoppas på att vi tror att de lyssnar och blir snälla och lugna.”

Miljöpartiet har i december gjort ett utspel om MTR-missnöjet i form av ett pressmeddelande med rubriken ”Oroande att MTR inte gillas av anställda” [länk 4].

Fackföreningen Seko har även uttalat sig [länk 5].

Annons