Finans Nyhet

Trollhättans arbetare behövs i Nyköping

Publicerad
Uppdaterad

Swenox, med rötter i Saabs Nyköpingsrörelse, kommer tack vare ett avtal med tyska lastbilstillverkaren Daimler att behöva anställa uppemot 200 människor med samma kompetens som Saabarbetarna i Trollhättan.

Martin Lindgren

Det säger Andreas Mehner, som för nio månader sedan bytte vd-stolen på verkstadsbolaget Arkivator mot den på Swenox, till Realtid.se.

– Vi kommer att behöva en ny produktionslina för de avgasreningssystem vi ska tillverka åt Daimler, och det är ganska specifik kompetens som behövs.

Kompetensen i fråga är svetsning, framför allt kvalitetsprövning av det som på fabriken svetsas ihop av robotar. Sådan kompetens, och inte minst en vana vid och kultur av plåthantering, finns enligt Mehner i Trollhättan.

Annons

Enligt Daimlers prognoser kommer de att behöva mellan 80.000 och 90.000 system per år av det slag Swenox levererar. Bakgrunden är nya EU-regler om lastbilsavgaser, regler som träder i kraft 2013.

Det är därför inte förrän 2012 som nyanställningar kommer att behöva ske. I januari i år varslade Swenox 55 anställda – idag är de 200 i Nyköping jämte en utvecklingsavdelning i Göteborg med 40 anställda. Andreas Mehner räknar inte med att särskilt många av dessa ska finnas kvar som anställningsbara när det blir dags att bygga ihop Daimlersystemen.

Swenox har nyligen byggt en ny fabrik i ett industriområde utanför Nyköping, Arnö, eftersom den gamla fabriken låg vid vattnet, på ett område som nu ska bli bostäder. Fabriken byggdes alltså inte på förhoppningar om att avtalet med Daimler skulle gå i lås.

Annons

Idag ägs Swenox av brittiska Hexadex, som är baserat i lilla engelska staden Gainesborough och utöver Swenox äger två andra företag med liknande verksamhet. Ägare till 90 procent av Hexadex är 67-åriga britten David Milles.

Den gamla och nyss ur bruk tagna Swenoxfabriken har sina rötter i Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik (ANA), som startades 1937 i Nyköping som en bilsammansättningsfabrik åt bland annat Chrysler. Andreas Mehner berättar om att bilarna, bland annat Simca, kom i lådor och monterades ihop i fabriken.

– Det finns med den här historiken en kultur av plåthantering i Nyköping.

Annons

1960 köptes ANA av Saab och återförsäljarnätet Saab-ANA bildades. Swenox levererar dock inte till Saab i Trollhättan, utan har enbart buss- och lastbilstillverkare bland kunderna. De största kunderna är Scania och Volvo (lastvagnar) och det största produktområdet är just avgasreningssystem – vari katalysatorer ingår, men det köper Swenox in från underleverantörer – men även andra mindre kunder såsom Renault finns, och andra mindre produktområden.

Avtalet med Daimler bygger på att Daimler får sålt sina lastbilar – annars blir det inga avgasreningssystembeställningar. Andreas Mehner förklarar för Realtid.se att det är så det fungerar i bilbranschen; Daimler övertar med det nya avtalet alltså inte risken, och köper så att säga inte avgassystem på spekulation.

Nuvarande leverantör av avgasteknik till Daimler är enligt Andreas Mehner det tyska företaget Eberspächer, i Sverige kanske mest känt för sina bilvärmare.

Daimler är världens största lastbilstillverkare, med en marknadsandel på ungefär 20 procent. Under 2008 tillverkade Daimler Trucks, där även Mitsubishis lastbilar ingår, drygt 472.000 lastbilar.

Annons