Svensk klädhandel steg 21,9 procent i februari – Stilindex

Publicerad

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 21,9 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg med 2,5 procent. Jämfört med 2019 steg klädhandeln med 3 procent medan skohandeln var ned 28 procent. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

– Vi gläds åt att de restriktioner som slopades i början av februari verkar ha fått kunderna att återvända till de fysiska butikerna efter nästan två år av pandemi. Sannolikt är det många som passat på att förnya garderoberna när sociala aktiviteter åter blivit aktuella, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Butiker och e-handelFebruari 2022-2021Februari 2022 – 2019Ackumulerat 2022/2021Ackumulerat 2022/2019Kläder21,9 %3,0 %16,0 %- 8,7 %Skor2,5 %- 28,0 %- 12,1 %- 37,6 %

Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Annons