Finans Nyhet

Samsung allt aggressivare

Publicerad
Uppdaterad

Samsung tar marknadsandelar inom mobilbranschen, mp3, plasma-tv och lcd-tv.Och bolaget ska satsa mer globalt förklarar Kitae Lee, vd för Samsung mobiltelefoner.

Olle Blomkvist

Den gigantiska elektronikkoncernen Samsung omsatte förra året 55,2 miljarder dollar och gjorde en vinst på 10,3 miljarder dollar. Mobildivisionen stod för 34 procent av omsättningen och 27 procent av vinsten förra året.

Med en försäljning på 85 miljoner mobiler förra året är Samsung världstrea med en marknadsandel på 12,6 procent. Samsung säljer dubbelt så många mobiler som Sony Ericsson.

Med den spjutspets företaget visar upp inom mobilutvecklingen finns goda möjligheter att nästa år eller 2007 gå om Motorola.

Annons

– Samsung är globalt redan, men i dag görs det mesta av utvecklingen fortfarande i Korea och marknadsföringen riktar sig främst mot koreanska konsumenter. Det vill vi ändra på och göra mer globalt. Vår service och våra produkter måste bli mer globala och samtidigt anpassas till olika marknader och preferenser. Vi ska också ha en aggressivare, mer realistisk marknadsföring, säger Kitae Lee, vd för Samsung mobildivision, i en stort uppslagen intervju i veckans nummer av Affärsvärlden.

Samsung ligger långt fram inom 3G. Asien kommer att behålla sitt försprång inom 3G samtidigt som illväxten inom 3G i Asien (räknat exklusive Japan) tilltar. Antalet 3G-abonnenter kommer att öka från drygt 10 miljoner förra året till mer än 140 miljoner år 2009, enligt analysföretaget IDC.

Tillväxten drivs också av prispress från operatörerna, till exempel meddelade operatören South Korea Telecom i dag att kostnaden för 3G videosamtal sänks med 70 procent, uppger nyhetstjänsten Asia Pulse.

Annons

–Det handlar om en övergripande förändring i marknaden. Europa går från 2G till 2,5G och 3G är nära att blomma ut i full skala. När 3G är i full sving betyder det att 2,5G och 3G finns sida vid sida. Det innebär att vår strategi för marknadsföring, utveckling och lansering måste ändras och differentieras vilket drar resurser. Dessutom minskar tillväxten på marknaden. Förra året var den 35 procent jämfört med 2003, medan den i år väntas bli bara sex procent räknat på antal telefoner. Marknadsdynamiken ändras, efterfrågan faller och samtidigt så kräver operatörerna mer och mer av oss, säger Kitae Lee.

Samsung har 123.000 anställda i drygt femtio länder. Samsungs största verksamhet är tillverkningen av halvledare och elektronikkomponenter. Bolaget är världsetta på Dram-chip.

Fallande minnespriser syns bland annat på prislappen på mp3-spelare. I år lär vi få se Samsungs intåg på den svenska mp3-marknaden. Den mer anonyma mp3-tillverkaren Sandisk plockar marknad nu i Sverige genom pressade priser. Siba säljer Sandisks flashspelare med 512 Mb minne för 990 kronor. Med minnen från Samsung.

Annons

På Cebitmässan deklarerade Samsung att målet är att bli världsetta på mp3-spelare 2007.

Samsung är redan världsetta på platta lcd-skärmar för tv. Samsung är Sverigeetta på både plasma-tv och lcd-tv. Förra året sålde Samsung 30.000 lcd-tv i Sverige och tog därmed 35 procent av marknaden.

Annons