De såg ut som The Guardian och Der Spiegel. Minst 17 europeiska medier imiterades av ett företag med direktkontakt till Kreml. Men för att nå ut krävdes något mer: tusentals falska konton.
Kreml-kopplat företag köpte fejkkonton för miljoner


Social design agency grundades 2017, fem år innan Rysslands invasion av Ukraina.
Redan från start hade företaget kopplingar till den ryska militären, enligt en rapport från Myndigheten för psykologiskt försvar.
I dag går verksamheten under namnet Operation Doppelgänger – vars metod bygger på att imitera äkta nyhetsmedier, skriver Forskning & Framsteg.
”Försöker runda sanktionerna”
Företaget har köpt fejkkonton från affärsmannen Ilya Gambashidze, som äger 50 procent av det georgiska företaget Structura.
För att passera granskning på sociala medieplattformar används cloaking – en avancerad teknik där länkar presenterar olika innehåll beroende på vem som klickar.
James Pamment, chef för Institutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet, och Darejain Tsuertsunia, som doktorerat i media och kommunikation vid Karlstads universitet, har i en forskningsrapport granskat verksamheten.
”De försöker runda sanktionerna, och då har det visat sig att de är mycket enklare att använda privata företag som stöd”, Pamment och Tsuertsunia.
Pekar ut Ryssland
Operation Doppelgänger använder också bottar och moderatorer för att justera innehållet.
Webbläsare döljs och digitala fingeravtryck maskeras så att plattformerna inte kan koppla samman konton skapade från samma dator.
Pamment och Tsuertsunia har även hittat bevis för att kontona och sajterna administreras från Ryssland, men har inte kunnat peka ut någon specifik grupp bakom.
Oklar effekt
Däremot har de hittat kopplingar till den ryska propagandasajten RRN, Recent reliable news, som i sin tur är kopplad till en operation som kallas War on fakes.
Trots den omfattande verksamheten är effekten oklar.
”Vi kan bara nå dem genom inlägg och kommentarer”, säger Pamment.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.










