Finans Nyhet

Saab släpper in Cedex

Publicerad
Uppdaterad

I dag släppte Saab Automobile in konkurrenten Cedex på reservdelsmarknaden.

Olle Blomkvist

I torsdags skrev Realtid.se om hur Täbybolaget Cedex, som är stora inom drivaxlar på reservdelsmarkanden, hade problem med Saab.

I tre månader försökte Cedex få tillgång till Saab reservdelsprogram EPC, där det finns uppgifter om bland annat artikelnummer.

Men Saab vägrade:

Annons

”Nu har jag fått svar. Några sådana mjukvaror eller listor delas bara ut till auktoriserade verkstäder”, skriver Saab i ett mejlsvar till Cedex i oktober. Mejlet är signerat “Anders” utan efternamn, avsänt från mejladressen saabdirect.se@saab.com.

Men Cedex stod på sig. Deras utvecklingschef på teknikavdelningen, Jacco Goossens, svarade:

“Jag har själv tidigare arbetat i/med det diskuterade programmet – EPC – och kan inte annat än konstatera att det faktiskt är ett reservdelsprogram. Därmed har ni skyldigheten att leverera detta till oss, mot samma villkor som gäller för verkstäder”, skriver han i ett mejl Realtid.se tagit del av. HAn syftar på ett han jobbat i EPC för en tidigare arbetgivare.

Annons

Till sitt stöd hade han EU:s nya tilläggsriktlinjer från i maj 2010 , som innebar ökad konkurrens inom bilreservdelar.

När Saab fortsatte att trilskas, svarade Cedex i december med att anmäla Saab till Konkurrensverket.

Efter det fick Cedex besked om att de skulle få köpa reservdelsprogrammet, men de fick inte tillgång till tjänsten trots att de betalat i förskott.

Annons

Realtid.se försökte i torsdags få svar från Saab. På torsdagskvällen svarade Saabs informationschef Eric Geers kortfattat i ett mejl:

–Vi är väl införstådda med de konkurrensregler som finns och vi följer dem noggrannt. Vår EPC har varit tillgänglig på vår IMT (independent motor traders) portal från och med juni i år och Cedex har köpt information från denna portal, så detta ärende baserar sig på ett missförstånd, skriver Eric Geers.

Den beskrivningen stämmer inte enligt Carina Asplund, produktionschef på Cedex.

– Det svaret är lite goddag yxskaft, är Carina Asplunds spontana kommentar.

Det var först i dag som Cedex fick tillgång till Saabs reservdelsprogram.

–Och det finns fortfarande en historik som Saab väljer att inte besvara. Man kan undra varför?, säger hon till Realtid.se.

Hon ifrågasätter Eric Geers beskrivning i efterhand att det rör sig om ett missförstånd. Hon påtalar att han inte låtsas om mejlkonversationen där uppgifterna från ”Anders” på saabdirect.se@saab.com där Saab vägrar att leverera under oktober och november 2010.

Nu kommer Cedex att dra tillbaka ärendet från Konkurrensverket.

– Ja, jag ska kontakta dem. Nu har vi inget case längre.

Annons