Finans Nyhet

Pyramidpengar bakom bröllopskupp

Publicerad

Pyramidbolaget Unaicos sociala nätverk Sitetalk kan på lördag exponera sig tätt inpå bröllopsparet. Detta tack vare ångfartyget som kungen besökt. ”Avtalet är hemligt”, säger Sebastian Greenwood, project manager i Sitetalk till Realtid.se.

På kajerna framför det kungliga slottet i Stockholm trängs nu tv-bolag från världens alla hörn.

Huvudsponsorer för Stockholms stads pågående bröllopsjippo Love2010 på kajerna framför det kungliga slottet är svenska varumärken som är kända över hela världen som Ikea, Volvo, Ericsson, Teliasonera och Investor. Alla vill vara med. Det är sponsorskap till högsta pr-valuta.

TV4 har ett gigantiskt tält rakt nedanför Storkyrkan. SVT:s anläggning tronar framför Nationalmuseum mittemot.

Annons

Alldeles intill, på andra sidan Skeppsholmsbron, ligger ångfartyget S/S Orion och skiner ikapp med solen.

Kungliga lotsverkets sista ångtjänstefartygg såg inte mycket ut för världen när kungen klev ombord 2003. Nu är hon nyrestaurerad till originalskick från 1929 precis i tid till lördagens högtid.

”Ideella krafter” har lagt ner oräkneliga hantverkstimmar, men det är pengar från Gustav Adolfs stiftelse och prins Carl Gustavs stiftelse som gjort projektet möjligt.

Annons

Men nu är hon en del av Love2010 och presenteras på stadens officiella webbplats för bröllopet, sida vid sida med börsjättarna.

Huvudsponsor är communityn Sitetalk som Realtid.se har skrivit om tidigare. Under torsdagen tog Sitetalks pr-byrå emot allmänheten ombord.

Sitetalk har inte betalat något till Love2010 för att få vara med. Det handlar bara om ett ömsesidigt utbyte av varumärken och exponering. De ansvariga i Love2010 känner inte till någonting om vilken verksamhet Sitetalk representerar och bedriver och har inte heller sett någon anledning att ta reda på mer.

Annons

Hur sponsoravtalet mellan Sitetalk och musieiföreningen S/S Orions vänner ser ut är inget som någon av parterna vill gå ut med.

– Avtalet är hemligt, säger Sebastian Greenwood, project manager i Sitetalk och verksam i deras pr-bolag Greenwood Communications.

Sebastian Greenwood bekräftar att det är han som betalt ut pengar från Sitetalk till Orion via deras brittiska bolag.

Är du firmatecknare i det engelska bolaget?

– Nej, men jag har rätt att teckna avtal för Sitetalks räkning.

Har museiföreningen klart för sig vad som är er verksamhet?

– Ja, innan vi skrev avtalet ställde de ett flertal frågor.

Pr-byrån vill inte berätta om det är meningen att båten ska vara en plattform för rekrytering till nätverket som redan har över tusen medlemmar i Sverige och sammanlagt 130.000 i hela världen, enligt nätverkets ledning.

Förhoppningen är att båten ska fyllas med nyfikna under hela lördagen.

”Under Victorias och Daniels bröllop öppnas dörrarna för allmänheten tack vare samarbetet med Sitetalk.com – en global mötesplats, som sponsrar restaureringsarbetet”, heter det i inbjudan.

På direkt fråga är däremot Sebastian Greenwood mer förtegen:

Hur ser programmet ut för lördagen?

– Det är inte klart vad som kommer att hända, säger Sebastian Greenwood.

Annons