Protester mot slopad klimatbonus: ”Helt felaktigt – hoppas riksdagen sätter stopp”

Taggar i artikeln

Klimatbonus
Grunderna för beslutet att ta bort klimatbonusen är helt felaktiga”, säger Mattias Goldmann, från 2030-sekretariatet, tillika tidigare hållbarhetschef på Sweco och vd på tankesmedjan Fores. Magnus Matsson (lilla bilden) är kommunikationschef på Hedin Mobility Group. Foto: Hedin Mobility Group och Johan Strindberg.
Publicerad
Uppdaterad

Klimatbonusen har varit en stark drivkraft i att elektrifiera fordonsflottan, men nu riskerar den utvecklingen att dämpas. Det säger Magnus Matsson på bilåterförsäljaren Hedin Mobility Group, och får stöd av klimatexperten Mattias Goldmann, som menar att hela 2030-målet är hotat.

Anders Frick

I måndags kväll kom ett besked som tog hela bilbranschen på sängen: Klimatbonusen avskaffas – och det med omedelbar verkan i morgon, onsdag. 

Elbilar som beställs efter den 8 november blir 70 000 kr dyrare om de registreras före årsskiftet och 50 000 kr dyrare om de registreras efter årsskiftet. Även leasingpriserna kommer att höjas med motsvarande belopp. Men först gäller det att hantera alla kunder som just idag, tisdag, slutför sina beställningar.

– På kort sikt har vi en rekordhög orderbok av redan beställda bilar att leverera och efter beskedet från regeringen är det fullt tryck på våra anläggningar idag med stort intresse för elbilar, säger Magnus Matsson, kommunikationschef på Hedin Mobility Group, till Realtid.

Annons

Han tror många kan komma att lämna eldrivet till förmån för klassiska fossilbilar – något som får negativa konsekvenser för miljön.

– Klimatbonusen har varit en stark drivkraft i att elektrifiera fordonsflottan och ge fler människor möjlighet att välja elbil. Nu är risken att den utvecklingen dämpas och att möjligheterna att minska utsläppen från transporter i Sverige försämras, säger Magnus Matsson.

”Finner sig riksdagen i att så totalt bli överkörd av regeringen? Medan budgeten i dess helhet behandlas i utskotten till december, vill regeringen i denna fråga ändra reglerna redan imorgon onsdag. Varför så brått och varför verkar det vara så viktigt att inte lyssna på de folkvalda?”

Annons

Han får stöd av Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet, tillika tidigare hållbarhetschef på Sweco och vd på tankesmedjan Fores. Goldmann förklarar för Realtid att 2030-målet nu är akut hotat och att Sveriges ledande position i klimatomställningen vacklar. Istället för att bonussystemet avvecklas så bör det utvecklas – något som han tar upp i en text hos Altinget.

– Ja, grunderna för beslutet att ta bort klimatbonusen är helt felaktiga. Regeringen påstår att kostnaderna för elbilar är jämförbara med fossilbilar, men själva verket har akut halvledarbrist, stigande priser på kritiska råvaror och en svag svensk krona lett till att elbilarna på sistone stigit i pris, säger Mattias Goldmann, och repeterar därmed närmast vad Emmi Antonsson på branschorganisationen Mobility Sweden sa till Realtid igår.

Han tycker att ”logiken inte känns glasklar när regeringen ger mer pengar till laddplatser men inga till elbilarna, mer till biogasproduktion men inget till gasbilarna samt löften om att satsa mer på vardagsresandet men minska anslaget för järnvägsunderhåll”.

Annons

– Finner sig riksdagen i att så totalt bli överkörd av regeringen? Medan budgeten i dess helhet behandlas i utskotten till december, vill regeringen i denna fråga ändra reglerna redan imorgon onsdag. Varför så brått och varför verkar det vara så viktigt att inte lyssna på de folkvalda? säger Mattias Goldmann.

Hans förhoppning är att Liberalerna ska stå på sig utifrån sin position, samt att riksdagen ska sätta stopp för detta.

Annons