Tecken på att det är dags för dig att byta kreditkort

Så här inför ett nytt år så har du kanske äntligen tid att utvärdera din ekonomi och göra förändringarna som är nödvändiga för att spara pengar och förbättra ditt konsumtionsvärde. Att byta kreditkort kan spara dig en hel del pengar.

Ett kreditkort är ett bra hjälpmedel för privatekonomin – om du har rätt kreditkort vill säga. Annars kan det kosta dig en hel del i längden.

”Beroende på vad du gillar att spendera dina pengar på, är det klokt att se över hur ett kreditkort kan hjälpa dig att förbättra din ekonomi. Du kan dra in på kostnader genom att ha lägre avgifter, gratis reseförsäkringar eller höge bonusar”, säger Alena Piksaeva, Kreditkortslistan.

För att ta reda på om det är läge att byta så bör du starta med att se över vilket kort du oftast använder för att betala dina köp. Här är allt du behöver veta för att utvärdera ett om ett kortbyte kan hjälpa dig att spara pengar, få bonuspoäng eller få bättre villkor:

Ditt kreditkort har en hög årsavgift
Ett kreditkort som har en hög årsavgift kompenserar ofta detta i form av ett par andra förmåner som till exempel bonuspoäng. Men kom ihåg, att då behöver du oftast spendera stora summor pengar med ditt kort varje månad för att gå plus. Om du vill känna press att konsumera kan det vara värt att byta till ett kreditkort som är utan årsavgifter.

Du vill samla bonuspoäng med kreditkortet

Önskar du samla bonuspoäng och samtidigt slippa att betala hög årsavgift för ditt kreditkort? Då kan det vara läge att byta till ett bensinkort från någon av de större bensinstationerna som är helt utan årsavgift och som genererar bonuspoäng vid varje betalning, varje sig det gäller bensin, mat eller kaffe på stationerna.

Ditt kreditkort saknar försäkring
Vilka försäkringar har ditt nuvarande kreditkort? Har du ingen försäkring så är det en god idé att se till att få en eller flera bra försäkringar på köpet. En försäkring kan ge dig full ersättning för kostnader som uppstår vid avbeställning om du blir sjuk och inte kan åka på resan, gå på fotbollsmatchen eller på musikfestivalen. En reseförsäkring täcker kostnader som uppstår om du blir bestulen på resan eller om du blir tvungen att byta hotell. De vanligaste försäkringar på kreditkortet är: reseförsäkring, evenemangsskydd och hyrbilsförsäkring.

Du betalar kortavgifter utomlands

Har ditt kreditkort extra valutapåslag på alla dina köp utomlands? Reser du mycket så kan du spara tusenlappar på att byta till ett kort som är helt utan valutapåslag till utomlandsresorna. Notera också att ett vanligt kontokort ofta lägger på 2% extra i valutapåslag, så det är därmed betydligt smartare att använda ett kreditkort med förmånliga villkor utomlands.

Så jämför du de bästa kreditkorten

Överväger du att byta till ett bättre kreditkort så är det smart att börja med att jämföra kreditkort på kreditkortslistan.se. När du ska jämföra kreditkort finns det en mängd olika faktorer som du bör ha i åtanke. Vilka förmåner som är bäst beror helt på din privatekonomiska situation. Handlar du ofta i en specifik matbutik så kan det vara smart att använda deras kort. Använder du bilen mycket så är kanske ett bensinkort mer aktuellt. Försäkra dig mot oförutsägbara utgifter idag och teckna ett nytt och bra kreditkort.

Om företaget

Kreditkortlistan.se är en jämförelsesajt av kreditkort på nätet. Sedan 2013 har vi hjälpt tusentals personer att hitta rätt betalningslösning.

Kontaktperson: Alena Piksaeva, alena.piksaeva@kreditkortlistan.se