Pressmeddelande

Svenskarna tvingas dra ner på julfirandet på grund av ekonomin

Publicerad

Nästan hälften av de svenska hushållen kommer behöva dra ner på julfirandet i år, visar en undersökning genomförd av Ipsos på uppdrag av Danske Bank. Bland de som uppger att man kommer spendera lika mycket på julen i år som 2022 har bara 24 procent av hushållen sparat under hösten.

Julhandeln har startat men många svenskar kommer tvingas dra ner på julklappar, julmat och julpynt. Mer än 40 procent av de svenska hushållen uppger att de kommer att spendera mindre på julfirande i år än förra året. Bland barnfamiljer är den siffran ännu högre, där är det hälften av alla som måste dra ner på julfirandet i år (50 procent).

– Jag är tyvärr inte så förvånad över resultatet. Förmodligen är det ännu fler som skulle behöva dra ner på julfirandet på grund av sin ekonomi. Det finns en risk att många fortfarande har skygglapparna på och blundar för det faktum att privatekonomin är betydligt sämre nu än för ett år sen, säger Jennie Sandén privatekonom Danske Bank Sverige

Det som svenskarna planerar att dra ner på för att minska kostnaderna för julfirandet är antalet julklappar. Man planerar också att köpa billigare julklappar. Men även julbordet kommer hos många att bli mindre och billigare. Många hushåll minskar även på julpynt och dekorationer som en konsekvens av sämre ekonomi.

Barnfamiljerna känner en större oro även om julen betyder mer än vad pengar kan köpa

Att julen enbart skulle handla om konsumtion är en uppfattning som svenskarna inte delar. Oavsett om man är ett hushåll som spenderar mycket eller lite pengar på julfirandet, håller majoriteten (55 procent) med om att det inte gör så mycket att ekonomin är sämre inför jul, det viktiga är att få vara ledig och umgås med sina nära och kära.

Men bland barnfamiljerna finns ändå en viss rädsla för att barnen ska tycka att julen är tråkig om man inte har råd att göra så mycket. Det uppger 41 procent av de tillfrågade barnfamiljerna. Ännu fler av barnfamiljerna upplever också en viss rädsla för att barnen ska bli besvikna på sina julklappar, vilket 46 procent av barnfamiljerna uppger.

– Jag har stor förståelse för att man har viss oro kring hur julen ska bli, speciellt som barnfamilj. Julen ska ju vara barnens högtid och det är såklart väldigt tråkigt om man måste dra in på julklappar och julfirandet. Man ska komma ihåg att det finns mycket man kan göra utan att det kostar så mycket, samtidigt som julen är en tid då man umgås, tänder ljus och kanske tittar på Kalle Anka. Jag vill också passa på att lyfta en varnings finger, att inte låna eller handla på kredit till räntor som ofta är väldigt höga. Det blir riktigt tungt när räkningarna väl trillar in, säger Jennie Sandén privatekonom Danske Bank Sverige

Undersökningen är genomförd av Ipsos i november 2023. Undersökning har 1000 respondenter i åldrarna 25-75 år.  

Danske Banks nyhetsrum – pressmeddelanden och nyheter

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Sundblad, Presschef, Danske Bank Sverige
070-644 01 40, anna.sundblad@danskebank.se

Danske Bank är en nordisk storbank med global verksamhet och starka lokala rötter. I mer än 145 år har vi stöttat privatpersoner och företag att förverkliga deras ambitioner. Danske Bank etablerades i Sverige 1997 och erbjuder idag ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Danske Bank har en tydlig tillväxtambition i Sverige och levererar flexibla digitala lösningar och rådgivning för mer komplexa behov. Besök danskebank.se, twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige för mer information.

Annons