Svenska Handelsfastigheter och Thansen intensifierar samarbete: Nyetableringar i Skövde, Borlänge och Norrköping

Stockholm den 8 november 2023

Svenska Handelsfastigheter tar ytterligare steg i sitt framgångsrika samarbete med den danska kedjan Thansen, en ledande aktör inom däck, reservdelar och andra biltillbehör. Detta följer efter undertecknandet av tre nya hyresavtal med Thansen som omfattar totalt närmare 3 400 kvadratmeter butiksyta.

Svenska Handelsfastigheter, som är framstående inom ESG (Environmental, Social, and Governance) och hållbarhet i Norden, med en stabil ägarbas, ser dessa nya etableringar som en del i att fortsätta stärka och diversifiera utbudet vid sina handelsplatser. Under våren 2024 kommer Thansen att etablera nya butiker vid Stallsikens handelsområde i Skövde samt Kupolens handelsområde i Borlänge. Under hösten 2024 kommer även en ny butik att öppnas vid Ingelsta marknad i Norrköping.

Thansen fortsätter sina ambitiösa tillväxtplaner i Sverige med en vision om att öppna 70-80 butiker. Från sin start i Danmark 1991 har Thansen framgångsrikt expanderat till 86 butiker där, samt 46 butiker i Norge sedan etableringen inleddes där 2017.

Cecilia Karlström, uthyrningsansvarig vid Svenska Handelsfastigheter, uttrycker entusiasm över samarbetet: "Det gläder oss att stödja Thansen i deras fortsatta svenska expansion. Deras attraktiva erbjudande kommer att berika och diversifiera utbudet vid våra handelsplatser. Thansens etableringar bekräftar att vår nationella närvaro och starka fokus på hållbarhet är lockande för internationella aktörer som söker etablering i Sverige."

Alija Konjaric, koncernkedjechef för Thansen Sverige, ser positivt på framtiden: "Tillsammans med Svenska Handelsfastigheter kan vi göra betydande framsteg i vår fortsatta expansion i Sverige. Vi ser fram emot att välkomna nya kunder och integrera oss i den lokala handeln på varje ort. Ett stort tack till teamet på Svenska Handelsfastigheter för deras professionella hantering av förhandlingsprocessen och förståelse för vår position som ny aktör på den svenska marknaden. Vi är övertygade om att detta samarbete kommer att vara långvarigt och framgångsrikt."

Det bör nämnas att Thansen redan har avtalat om att etablera en ny butik vid Härlövs handelsplats i Kristianstad, med öppning planerad till december 2023.

Bilagor: Flygbilder från Ingelsta marknad och Stallsikens handelsområde

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Karlström, uthyrningsansvarig
cecilia.karlstrom@handelsfastigheter.se

Om Svenska Handelsfastigheter
Svenska Handelsfastigheter är engagerade i att, i samverkan med detaljhandeln, utveckla attraktiva handelsplatser. Företagets stabila ägarbas och ledande position inom ESG och hållbarhet i Norden ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Bland bolagets största ägare återfinns Kåpan Pensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se