Pressmeddelande

Stora delar av Svensk industri kan komma att försvinna – under ett större paradigmskifte

Publicerad
Uppdaterad

(Opinion) Hör ingen hur varningslarmet ljuder allt högre för den svenska industrin? Frågan ställs med angelägenhet av Gabriel Ghavami, grundare till och vd på digitala marknadsbolaget GO MO Group. Medan mindre bolag fokuserar på överlevnad, effektivisering och kostnadsreducering så gasar de större aktörerna inom digitalisering och vinner marknadsandelar.

– Om inget görs kommer världen att springa ifrån Sverige. Medelstora industriföretag hänger löst eftersom de har en lägre digital mognad än större företag, och det här farligt på riktigt. Svensk Industri riskerar att slås ut och med det otroligt många arbetstillfällen, säger Gabriel Ghavami.

Enligt International Institute for Management Development är Sverige på plats tre i världen när det kommer till digital konkurrenskraft, och investeringarna i digitalisering ökar varje år. Men, enligt Radar befinner sig 60 procent av små och medelstora företag på de lägsta nivåerna i digitalisering, och ungefär lika många av de större verksamheterna befinner sig på de högsta nivåerna. Det finns alltså ett enormt gap mellan företagsgrupperna.

– De stora drar ifrån medan små och medelstora bolag riskerar att bli totalt utplånade. Svensk digitalisering måste upp på politikernas bord, det här är viktigare än hem-pc-reformen på 90-talet. Mycket viktigare.

Det finns idag enligt ekonomifakta 6 654 medelstora företag i Sverige, dsv företag med 50-249 anställda. Totalt har dessa bolag 645 961 anställda, arbetstillfällen som enligt Gabriel Ghavami kan hänga löst framöver.

– Jag är fast övertygad om att vi bara är i början av vad som kommer att bli historiens största förändring av kommunikation och köpbeteende, och därmed hur hela branscher kommer att strukturera om affärsprocesserna från grunden. De som inte förändras kommer inte följa med.

Problemen som står i vägen för att påbörja en nödvändig digitalisering av affärsprocesserna kan vara allt från kompetensbrist till ovilja att förändras. Att lyckas omskapa affärsprocesser, organisation och produktionsprocesser är den stora puckeln att ta sig över.

– Det är tyvärr vanligt med en generell inställning att ’vi gör som vi alltid gjort’, och som ett resultat blir dessa bolag som strutsen som sticker huvudet i sanden. All historiska fakta pekar på att passivitet är den snabbaste vägen till att försvinna från marknaden under och efter ett större paradigmskifte.

– Om inte svensk industri tar ett samlat grepp och även har politikernas stöd kommer konsekvenserna att bli enormt negativa och ha en långsiktig negativ påverkan på hela det svenska samhället, säger Gabriel Ghavami, grundare till och vd på GO MO Group.

Gabriel Ghavami är grundare till och vd på GO MO Group. Han är en aktiv förespråkare för att digitalisera sälj- och marknadsfunktionen och är en uppskattad föreläsare i ämnet.

GO MO Group AB erbjuder SEO och digitala marknadsföringstjänster till B2B-företag i Sverige, bland kunderna finns Volvo, Munters och Atlas Copco. Bolaget har 85 personer anställda på huvudkontor i Göteborg och utvecklingskontoret i Pune, Indien. GO MO Group startade 2013 och omsätter 30 MSEK med god lönsamhet. Sedan 2022 är GO MO Group en del av byrånätverket Collaboration Art.

Artikelförfattaren Magnus Sjöbäck är journalist och senior pr-konsult på Greatness PR.

Annons