Robotassisterad kirurgi för prostatacancer ger Sverige ledande position

I november månad pågår Movember-initiativet för att sätta särskilt fokus på mäns hälsa världen över. Rikstäckande siffror visar att utvecklingen när det gäller behandling av prostatacancer gått snabbt och att Sverige nu är uppe i den globala toppen när det gäller användning av modern operationsteknik.

Här i Sverige tog Cancerfonden initiativ till Mustaschkampen år 2007 för att uppmärksamma och sprida information om Prostatacancer. Sedan 2015 är det Prostatacancerförbundet som håller i taktpinnen. Initiativet uppmärksammas av företag och organisationer som exempelvis genomför olika typer av aktiviteter, informerar sina kunder eller skänker pengar för varje såld produkt.

Företaget Intuitive Surgical, som är världsledande inom robotassisterad kirurgi med dess da Vinci kirurgisystem, har tagit fram statistik från Sveriges Nationella Prostatacancerregistret (NPCR) som visar att andelen operationer av prostatacancer i Sverige som utförs med hjälp av robotassisterad kirurgi har ökat från 57,9 procent år 2012 till 97,5 procent år 2022. Det innebär att Sverige är att betrakta som en viktig aktör inom området, tillsammans med bland andra USA och Storbritannien.

”Svenska sjukvården har gjort en fantastisk resa från den första svenska robotassisterade operationen utförd av pionjärer på Karolinska 2001 till dagens utbredda användning där både profession och patienter tagit till sig av fördelarna som kommit med utvecklingen,” säger David Lang, Nordenchef på Intuitive Surgical.

Tillsammans för att nå fler

Samtidigt som 97,5 procent av alla operationer av prostatacancer utförs med hjälp av robotassisterad kirurgi, finns det många andra vårdområden och patientgrupper där tillgången fortfarande är mer begränsad. Det nordiska teamet på Intuitive Surgical jobbar tillsammans med sjukvården, beslutsfattare och patientgrupper för att lösa de utmaningar som finns och öka tillgängligheten.

”Även om det finns många anledningar att vara stolta över hur långt Sverige kommit när det gäller att använda modern teknik för att förbättra behandlingen av prostatacancer, vill vi samtidigt vara ödmjuka inför att det finns många andra områden där utvecklingen inte kommit lika långt och där har vi ett viktigt ansvar att utbilda och jobba tätt tillsammans med alla framstående experter och beslutsfattare som finns runt om i landet,” säger David Lang.