Centiglobe och Zimpler inleder samarbete för att vidareutveckla innovativa lösningar för utlandsbetalningar

Det första gemensamma initiativet möjliggör digitalisering och automatisering av internationella factoringtjänster mellan EU och Sverige.

Stockholm, 26 september 2023 – Centiglobe – pionjär inom smarta DLT-baserade (Distributed Ledger Technology) internationella betalningslösningar – och Zimpler – ett fintechföretag som tillhandahåller smidiga och säkra konto-till-konto-betalningslösningar – inleder ett samarbete. Samarbetet syftar till att möjliggöra för företag att globalt kunna genomföra internationella betalningar så att de blir förutsägbara, omedelbara, automatiserade och säkra.

Samarbetet kombinerar Zimplers betalningar i realtid och tillgång till lokala konton med Centiglobes betalningsinfrastruktur. Det kommer att möjliggöra unika lösningar för specifika segment, såsom internationella factoringtjänster, och andra innovativa internationella betalningslösningar.

Den internationella factoringlösningen, som lanseras i september, gör det möjligt för factoringföretag att automatisera processer för globala betalningar, collection, valutahantering, finansiering och avstämning. På så sätt kan manuella rutiner ersättas och treasury-verksamheten automatiseras. En nyckelfärdig lösning, med tillgång till lokala konton för collection och realtidsutbetalningar, kommer att vara tillgänglig via ett webbgränssnitt.

I maj lanserade Zimpler gränsöverskridande utbetalningar, vilka gör det möjligt för kunder att utan dolda avgifter eller komplicerat administrativt arbete i realtid skicka euro till alla 20 länder i euroområdet genom SEPA (Single Euro Payments Area). Som ett nästa steg kommer samarbetet mellan Zimpler och Centiglobe att ytterligare förbättra Zimplers gränsöverskridande betalningslösningar och även globalt möjliggöra utbetalningar i realtid.

”Många företag har idag utmaningar med sina globala betalningar. Vi ser fram emot vårt samarbete med Zimpler, och att integrera våra plattformar för att lansera våra första betalningar från EU till Sverige. Vår satsning på innovativa lösningar som nyttjar tokeniserade tillgångar blir allt mer efterfrågad. Vi håller även på att integrera flera marknader och valutor", säger Petter Sandgren, VD på Centiglobe.

”Zimplers lansering av gränsöverskridande betalningar i realtid har varit mycket lovande. Det här samarbetet gör det möjligt för oss att tillföra ytterligare värde till kunderna genom att förbättra dessa betalningar. Det hjälper till att lösa ett verkligt problem för många företag. Det breddar vårt erbjudande i det strategiska B2B-segmentet och utökar vår portfölj av tjänster”, säger Johan Strand, VD på Zimpler.

Genom samarbetet kan Centiglobe och Zimpler – med erbjudandet av innovativa gränsöverskridande betalningstjänster baserade på ny teknologi – hjälpa företag att skapa affärsvärde, möta kundernas krav och förbättra effektiviteten.

För mer information:

Petter Sandgren, VD
Centiglobe

petter.sandgren@centiglobe.com

Erik Zsiga, Head of Communications

Zimpler

erik.zsiga@zimpler.com

Om Centiglobe

Centiglobe, founded in Sweden, is a front-runner in cross-border payment solutions and the link between traditional payments and tokenized assets. Centiglobes payments transaction platform is designed to unlock business value by transforming payments, resulting in reduced risk, and instant, predictable and secure transfer of value and data for banks, payment institutes and companies. Visit us at centiglobe.com and follow us on LinkedIn.

Om Zimpler

Zimpler är en scaleup inom finansiella lösningar som grundades i Sverige 2012. Vi förenklar affärsverksamheten och accelererar tillväxt med snabbare betalningar, starkare finansiell compliance och bättre service. Med siktet inställt på den globala scenen strävar Zimpler efter att demokratisera betalningar och skapa tillväxtmöjligheter för företag över hela världen. Läs mer på zimpler.com och följ oss på LinkedIn.