Bambuunderkläder – ett miljövänligt sätt att ta hand om din kropp!

Uppdaterad

Vill du ha komfort, följsamhet och ett miljövänligt tänk? Då ska du satsa på bambukläder! Tänk dig fantastiskt mjuka, luftiga och bekväma underkläder i ett material som är vänligt mot både dig och miljön! Valet är enkelt. Satsa på underkläder som är gjorda av bambufiber vilket känns naturligt mjukt, luftigt och bekvämt mot huden. Det finns olika typer som passar alla former, storlekar och behov. Bli fri från irriterande material med en skön komfort hela dagen samtidigt som de skyddar. Ta hand om dig själv på ett miljövänligare sätt!

Olika tekniker som används vid produktionen

Bambu är ett klimatsmart alternativ till traditionella underkläder. I tillverkningen av bland annat vackra trosor dam och följsamma underkläder används olika tekniker, inklusive vävning, stickning och tryckning. Vävning är den vanligaste tekniken som används för att skapa bambuunderkläder. Då viks trådar av bambufibrer tillsammans för att skapa en tygbit. Stickning är en annan teknik. Denna process involverar att man syr ihop små bitar av tyg med hjälp av en symaskin. Tryckning är den sista tekniken som används. Då trycker man på tyget med hjälp av olika maskiner och material vilket ger det slutliga resultatet. Alla dessa tekniker kombineras för att skapa de bekväma och stilrena bambuunderkläderna som vi kan njuta av idag.

Historien om bambu – vad hände från början och varför började kläder av bambu att tillverkas?

Bambu har använts som ett material för kläder och andra produkter i århundraden. Det är ett av de äldsta kända tygerna och det har använts av många olika kulturer runt om i världen. Det började användas för att tillverka kläder redan under antiken och det fortsatte att vara populärt fram till medeltiden. Under denna tid blev bambu ett mycket populärt material för att tillverka allt från mattor och gardiner till kläder. Ett lättillgängligt material som gick att odla snabbt vilket gjorde det till ett prisvärt alternativ för många familjer. Det var också ett bekvämt material att arbeta med som gjorde det lättare för hantverkare att skapa unika plagg. Idag används bambu fortfarande för att skapa allt från trosor, tröjor och byxor till accessoarer som hattar och skor.

Hur vet jag att mina bambuunderkläder är ekologiska?

Det ska tydligt anges om plagg är gjorda av till exempel ekologisk bomull eller bambu. Om det inte står något kan du också kontakta tillverkaren för att bekräfta att plagget är gjort av ekologisk bomull eller bambu. Du kan också se till att köpa underkläder som är certifierade av en organisation som Global Organic Textile Standard (GOTS). Denna standard hålls av företag som till exempel Copenhagenbamboo och garanterar att produkterna har producerats med hänsyn till miljön och till mänskliga rättigheter.

Bazoom Group
Vestergade 48H
DK-8000 Aarhus C

Vill du också synas här med ditt pressmeddelande? Läs mer här