Finans Nyhet

Porsche lockar med 30-procentig rabatt

Publicerad

Den tyska biltillverkaren vill stärka sin kassa med fem miljarder dollar, enligt Financial Times.

Realtid.se

I dagarna stod det klart att ett syndikat av banker har erbjudit sig att garantera de nya aktierna för 38 dollar per aktie. Förra veckan slutade aktien på 56 dollar. Och att en sådan rabatt nu erbjuds beror på den fortsatta osäkerheten kring den planerade sammanslagningen med Volkswagen samt effekterna av kriserna i Japan och läget i Mellanöstern, enligt insatta branschkällor till Financial Times.

Under söndagskvällen meddelande Porsche också att man inväntar ett klartecken från styrelsen samt ledningsgruppen kring priset samt detaljerna kring den planerade nyemissionen.

Och redan tidigt nästa vecka räknar Porsche med att kunna sätta sina planer i verket och få till stånd ett godkännande från BaFin, den tyska motsvarigheten till Finansinspektionen. Allt enligt insatta källor till Financial Times.

Annons

Enligt samma källor är Deutsche Bank, Morgan Stanley och JP Morgan de huvudbanker som garanterar emissionen.

Porsche behöver pengarna för att betala tillbaka lånet på fem miljarder dollar innan förfallodatum, vilket inträffar i slutet av året. Och med ett pris på 38 dollar per aktie behöver Porsche sälja totalt 131,6 miljoner aktie.

Biltillverkaren har även aktieägarnas tillåtelse att sälja ytterligare aktier till ännu lägre pris om det nuvarande föreslagna priset inte faller investerarna i smaken.

Annons

Denna månaden har Hans Dieter Pötsch, Porsches finansdirektör, meddelat att man tänker använda pengarna för att minska sin totala nettoskuldbörda på 6,34 miljarder dollar till 1,5 miljarder dollar. Han har också sagt att han gärna hade sett en bättre timing på kassatillskottet med tanke på oron kring effekterna av Japan och Libyen, vilket bland annat tvingat flera företag att avvakta med sina planer kring en börsintroduktion.

Hälften av den planerade nyemissionen backas upp av familjerna Porsche och Piëch samt Qatar Holding, som är en statlig investeringsfond som äger 10 procent av biltillverkaren.

Porsches minskade skuld är att krav för att kunna genomföra den planerade sammanslagningen med Volkswagen och bilda en grupp med tio märken som omfattar alltifrån premiumtillverkaren Audi till lyxbilstillverkaren Lamborghini och massmarknadsbilen Skoda, enligt Financial Times.

Annons

Annons