Hållbarhet & ESGNyhet

Nu öppnar Tesla sina laddplatser för alla elbilar: ”Rätt väg att gå”

Publicerad
Uppdaterad

Idag öppnade Tesla sina laddplatser i Sverige också för andra bilar än Teslafordon – något som energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar säger till Realtid är rätt väg att gå. Teslas priser per laddad kilowattimme ligger dock i det övre segmentet.

Anders Frick

Med närmare 800 snabbladdare har Tesla det största laddnätverket för elbilar i Sverige. Fram tills idag har enbart Teslabilar kunnat ladda på företagets Superchargers – men nu öppnar Tesla även för elbilar av andra märken. Alla Teslas laddplatser är dock inte inkluderade från start, utan det handlar initialt om ungefär 40 platser som ingår.

Priserna ligger på 6-8 kronor per kilowattimme – ett pris som tangerar branschens dyraste aktör Ionity, som tar närmare 9 kronor per kWh. Men liksom Ionity har även Tesla ett abonnemang som sänker priserna. Teslas abonnemang kostar 129 kronor per månad och det sänker kostnaden med 2 kronor per kWh.

Tesla har även infört trängselavgifter på 10 kronor per minut för varje minut som en bil är ansluten till en Supercharger efter att laddningen är klar. Om bilen däremot flyttas inom fem minuter så avskrivs avgiften. Trängselavgiften tillkommer när minst hälften av laddstationens kapacitet används, och avgiften fördubblas när 100 procent av kapaciteten på stationen utnyttjas.

Annons

Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar ser positivt på att Tesla nu öppnar sitt laddnätverk.

– Jag tycker att det är rätt väg att gå. Marknaden behöver samarbeta för att få fler att köra elbilar, säger Khashayar Farmanbar till Realtid.

Även från branschhåll hörs positiva kommentarer om Teslas satsning – även om branschen har svårare att säga hur viktig den är.

Annons

– Det är svårt att veta om Tesla är viktigare än andra aktörer, men de har hållit på länge och har en bra produkt, säger Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden, till Realtid.

Enligt honom är inte snabbladdare längs vägen det viktigaste – utan det är istället tillgång till laddning över natten.

– Men ett väl utbyggt laddnät är också en viktig faktor när man står i valet att köpa en elbil. Att nu Tesla öppnar för andra kommer att ha en positiv påverkan, även om den kanske inte är avgörande, säger Mattias Bergman.

Annons

Tesla har sedan tidigare erbjudit laddmöjligheter för icke Teslaägare i vissa andra länder, såsom Norge och Nederländerna. Men från och med idag är alltså Sverige med på banan.

Totalt finns det i Sverige omkring 2400 snabbladdare, alltså laddpunkter med en effekt på minst 50 kW. Efter Tesla med sina närmare 800 laddpunkter kommer Mer med 320 laddpunkter, samt Incharge och Recharge med omkring 250 laddpunkter vardera.

Tillgång till laddinfrastruktur är en del som krävs i ett alltmer elektrifierat billand. En annan del är att det måste bli lättare för elbilisterna att betala för elen. I dagsläget finns det en uppsjö med olika appar, rfid-taggar och andra betallösningar. Nyligen gjorde dock tolv av de största aktörerna inom el, drivmedel och laddning en överenskommelse om att betalkort är det enda som kommer att behövas för att kunna ladda elbilar längs med Sveriges vägar. Överenskommelsen gjorde mellan branschorganisationerna Mobility Sweden, Drivkraft Sverige och Energiföretagen Sverige och kommer att börja gälla senast vid årsskiftet.

Även energi- och digitaliseringsministern ser fram emot Teslas engagemang när det gäller att förbättra för konsumenterna.

– Jag ser även fram emot att Tesla ansluter sig till den här överenskommelsen, för det är viktigt att vi får fler ombord när det gäller att förenkla betal- och prismodeller. Nästa steg är att se till så att även det blir ett rimligt prispåslag för konsumenterna som laddar, och det tror jag att hela marknaden tjänar på, säger Khashayar Farmanbar.

Annons