Nu börjar miljardutbyggnaden av nya Luleå Hamn

Taggar i artikeln

NATO
Foto: Pressbild
Publicerad
Uppdaterad

I juni landade amerikanska bombplan för första gången på svensk mark, på flygflottiljen F21 i Luleå. Något som sågs som en början på hur ett Nato-medlemskap för svensk del kan se ut i verkligheten. Nu är det klart Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och finansiera, bygga och operera delar av nya Luleå Hamn.

Realtid.se

Det står klart efter att Transportstyrelsen gett grönt ljus att gå ut med första steget i upphandlingen. Målet är att ha upphandlingen klar vid årsskiftet. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Nu kan vi ta nästa viktiga steg. Målet är att upphandla en trygg extern partner som vill och kan vara med och förverkliga och driva en ny hamn i Luleå. Den nya hamnen ska om tio år kunna hantera tre till fyra gånger så mycket gods som i dag för att möjliggöra industrins gröna omställning i norr, säger Anders Dahl, vd på Luleå Hamn i en presskommentar.

Den 22 maj gav Luleås kommunfullmäktige tillåtelse till Luleå Hamn att söka en lösning med externa parter som kan vara med och finansiera, bygga och operera delar av den kraftigt expanderande hamnverksamheten i Luleå.

Annons

Upphandlingen ämnas gå ut under sommaren och upphandlingsprocessen väntas pågå till årsskiftet.

Den nya hamnen kan passa bra om Sverige blir medlem i Nato. Luleå har nämligen pekats ut som strategiskt viktig eftersom luftförsvaret på Nordkalotten är prioriterat. Det har bland annat TV4 rapporterat om tidigare.

Försvarsdepartementet anser att är det för tidigt att uttala sig om Natobaser med stridskrafter eller staber utan stridskraft i Sverige. Försvarsexperten Tomas Ries spår två natoetableringar i Sverige, dels marina för att försvara östersjöländerna, och dels luftburna för att försvara nordkalotten mot ryskt angrepp. Östersund eller Luleå är tänkbara orter för Natobaseringar.

Annons

Om Nya Luleå Hamn:
2030 ska Luleå Hamn ha kapacitet att frakta tre till fyra gånger så mycket gods som i dag och hantera helt nya godstyper och produkter för att möta industrins tillväxt och behov. Det kommer bland annat kräva nytt järnvägsnät, ny kaj, godsanpassade terminalområden och allvädersterminaler. Investeringarna uppskattas till 7 till 10 miljarder kronor.

Annons