- Publicerad
…Internationell
Business Director på Metro Modern Media som ska internetlansera Metro under våren.
Satsningen inleds i Sverige, Finland, Danmark och Holland. Bland de tjänster som Metro Modern Media ska lansera under våren är en datetjänst, en speltjänst och en musiktjänst.
Den här typen av tjänster finns redan. Hur ska ni konkurrera?
– Genom att göra det lite annorlunda, till exempel lite bättre, lite roligare eller lite billigare
Vad blir din uppgift?
– Jag är ansvarig för alla kommersiella tjänster, hur de lanseras, marknadsförs, att vi hittar rätt säljpartners och att vi genererar intäkter. Men vi som jobbar med lanseringen är rätt så få, så i realiteten gör alla allt.
Du började din karriär väldigt tidigt?
– Jag har alltid haft ett stort intresse för kläder och tack vare kontakter blev jag butikschef inom modebranschen som 18-åring, med allt vad det innebär; från försäljning, inköp och personalansvar till att sopa golven. Jag fick tidigt lära mig att ta stort ansvar.
Under mitten på 1990-talet arbetade My Holmström som försäljningschef på Expressens annonsavdelning. Efter ett par år bestämde hon sig för att hoppa av och starta AdNet AB, Sveriges första annonsnätverk för marknadsföring på internet, som senare blev Adlink.
– Internet var fortfarande väldigt nytt och obeprövat, men alla tidningar visste bara att de måste ut på nätet. Det spenderades massor av pengar men genererades inga intäkter och annonsering på Internet existerade inte. Utmaningen var att försöka övertyga annonsörerna att Internet var ett intressant medium.
Många tycker försäljare är superjobbiga och skulle aldrig kunna tänka sig att arbeta som säljare själva.
– Att vara försäljare är världens finaste jobb tycker jag. Det handlar absolut inte om att lura kunden att köpa annonser. En sådan relation skulle inte bli långvarig. Jag hjälper istället kunden att lösa problem, att föra ut sina produkter på bästa sätt och att öka sin försäljning. Lika viktigt är det att dra in pengar till det egna företaget. Det som får mig att stiga upp på morgonen är tanken på att idag ska jag göra bra business.
Du blev rekryterad till Metro Modern Media och tidigare även till Spray. Hur kommer det sig att är så efterfrågad?
– Jag har en utpräglad tävlingsinstinkt. Kanske har det att göra med min bakgrund inom idrotten. Jag var gymnast och det handlade om att sätta upp klara mål och nå dem. Jag är också väldigt snabb i tanke och genomförande, har otroligt mycket idéer och är en ”doer”. Det gör att jag måste befinna mig i en miljö där det uppfattas som positivt. Har man ett eget bolag eller jobbar på ett start up-företag är det egenskaper som krävs.
Som på Metro Modern Media?
– Ja, här är vi alla utpräglade entreprenörer. Vi måste lägga band på varandra så det inte skenar iväg.
Och framtidsutsikterna för Metro på nätet?
– Självklart har vi en fantastisk framtid. Metro är ett starkt varumärke i många länder och tidningens målgrupp är också ”heavy online users”. Om vi lanserar rätt tjänster kommer vi att göra internationell succé.