Hållbarhet & ESGNyhet

Minus för kinesiska elbilar – trots miljardsubventioner

Publicerad
Uppdaterad

Höjda batteripriser och halvledarbrist har fått flera kinesiska elbilsmärken att redovisa kraftiga minusresultat – trots statliga subventioner i miljardklassen.

Anders Frick

Elbilar från BYD, Nio, Xpeng och Li Auto har börjat rulla på gatorna också utanför Kina. Men expansionen har varit gratis – många bilmärken har erbjudit rejäla rabatter i syfte att ta marknadsandelar. MG från kinesiska SAIC är ett av de märken som har storsatsat på internationell expansion, vilket förra året fick bilen att under en månad toppa antalet nyregistrerade elbilar i Sverige.

Nu börjar de ekonomiska bakslagen dock att rapporteras in. Försäljningen för Shanghaibaserade Nio var visserligen rekordhöga 1,5 miljarder US-dollar under det andra kvartalet, men så var även förlusten. Totalt gjorde bolaget en förlust på 411 miljoner US-dollar vilket är nästan fem gånger mer än ett år tidigare. Detta enligt Wall Street Journal. 

WSJ listar även Guangzhoubaserade Xpeng, som fördubblade antalet sålda bilar och nådde en kvartalsomsättning på 1,1 miljarder US-dollar, men gjorde en förlust på 403 miljoner US-dollar. Även Li Auto klättrade uppåt och ökade omsättningen med 73 procent, men fördubblade förlusten till 96 miljoner US-dollar.

Annons

Höjda priser på batterier och problem med komponenter till följd av halvledarbrist är några av de faktorer som ligger bakom de röda siffrorna.

Kina har de senaste åren satsat mångmiljardbelopp på statliga subventioner för elbilstillverkare, men pengarna har inte investerats utan motkrav. Ett krav har exempelvis varit att minst två av tre av bilens mest centrala komponenter ska vara tillverkade i Kina, vilket skapar en industripolitisk dimension på det hela. Sedan 2020 har staten minskat subventionerna med 10 procent per år, och mycket tyder på att subventionerna helt kommer att upphöra i slutet av 2022.

Annons