Finans Nyhet

Marknadskampanjer som floppat

Publicerad

TV för en spottstyver och dyrt kranvatten på flaska. Varje år slåss de brittiska reklambyråerna om priset för bästa reklamkampanjen, men ingen vill låtsas om de kampanjer som leder till dyrbara fiaskon.

Och fler blir det, tack vare misstag på hemsidorna. Nu senast är det katalogjätten Argos, som råkat i knipa. En stor del av deras försäljning går via nätet och i slutet av augusti fann tusentals hemsidebesökare att Argos sålde en digital-TV med dvd spelare för den facila summan av 49 pence, cirka sju kronor. Veckan innan hade samma modell sålts för 349 pund, närmare 5.000 kronor. Beställningarna rasade in och många ville köpa ett antal.

Argos bankade glatt in de futtiga pencen innan de upptäckte vad som skett och det var naturligtvis en engelsk tryckfelsnisse som varit framme. Argos skickade tillbaka de inbetalda slantarna och vägrade att fullfölja beställningarna.

Man undrar om det var samma tryckfelsnisse som besökt dator-säljaren Dells hemsida. Där, under samma veckoslut, utbjöds en ny dator som vanligen kostade 400 pund för mindre än fyra pund. Nu försöker missnöjda kunder, som gått miste om sina fynd, att stämma Argos och Dell. Det brittiska Konsumentrådet ger ingen tröst. ”Hade de två bolagen gått ut med erbjudanden till halva priset hade de tvingats att sälja till de kunder som beställt och betalat, nu måste ju vem som helst inse att detta var ett tekniskt misstag.”

Annons

Kosmetikajätten Avon klarade sig inte lika bra. De utlovade för två år sedan en mobiltelefon till alla kunder som spenderade mer än 15 pund. De hade räknat med 60.000 men de fick order från mer än 750.000 kunder som begärde sin utlovade telefon. De första 60.000 fick sina, men sedan tvingades Avon peka på en paragraf i det finstilta, ”att antalet telefoner var begränsat”. Kunderna surnade och det visade sig under resten av årets orderingång.

Värst av allt gick det för Hoover för drygt tio år sedan. Hoover utlovade en gratis flygbiljett till USA till alla dem, som köpte en dammsugare eller tvättmaskin. De första 100.000 kunderna fick sina resor, sedan satte Hoover ledningen stopp. De som inte fick sin biljett stämde Hoover och företaget tvingades betala. Fiaskot kostade dem hela 675 miljoner kronor och ett gott anseende.

Det är minsann inte bara kostnaden i reda pengar som skadar ett bolag. Företagets profil får sig också en knäck. Här kan Coca Cola, världens favoritdryck, stoltsera med en rejäl flopp i Storbritannien. Ledningen insåg att colans populäritet minskade medan försäljningen av mineralvatten sköt i höjden. I USA hade Coca Cola lanserat ett nytt mineralvatten med stor framgång, nu skulle succèn upprepas i Storbritannien.

Annons

I februari förra året lanserades Dasani med en dyrbar tv-kampanj. Allt tycktes gå väl tills en journalist upptäckte att det så kallade källfriska vattnet kom från en kran i en av Londons slummigaste förorter. ”Kranvatten för femton kronor” skrek rubrikerna och värre blev det. En dos bakterier hade smugit sig in i kranvattnet och Coca Cola fick snabbt dra in en halv miljon flaskor från snabbköpens hyllor. I dag vägrar Coca Cola att ens diskutera Dasani-fadäsen, men planerna på att introducera ett mineralvatten finns kvar – säkert blir det en annan reklambyrå som får chansen att sköta den kampanjen.

Pia Helena Ormerod

Annons