”Kriser kan fungera som en oerhört transformativ kraft”

Taggar i artikeln

Innovation
”Det är ju faktiskt i kristider som många företag behöver ställa om, utveckla och förändra – inte enbart bevara och skydda det man redan har. Kriser kan fungera som en oerhört tranformativ kraft. För att detta skall hända krävs dock ett aktivt ledarskap, som är starkt nog att våga satsa på innovation även i tuffa tider”, säger Björn Wikhamn, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och forskar om innovation management, organisering och entreprenörskap.
Publicerad
Uppdaterad

I kristider tenderar företag att fokusera på effektiviseringar och kostnadsneddragningar. Men kristider kan även ge en innovationsboost – om ledarskapet är tillräckligt starkt och aktivt. Det säger innovationsforskaren Björn Wikhamn till Realtid och ger sina tips.

Anders Frick

Hur kan företag tänka och agera i kristider? Finns det några särskilda knep? Och hur ska företagen göra för att bli mer agila och kreativa? Det är frågor som Björn Wikhamn brukar tänka på. Han är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och forskar om innovation management, organisering och entreprenörskap.

Han konstaterar att företag i tider av kris riskerar att drabbas av bakslag på längre sikt:

– Det finns en stor risk för företag i kris att tvingas tänka på kortsiktig överlevnad och lägga fokus på effektivitet och kostnadsneddragningar. Det tenderar i sin tur att hämma innovationsförmågan och kreativiteten i dessa organisationer. Projekt och initiativ som är av mer experimentell karaktär läggs i byrålådan och aktiviteter som inte enkelt går att mäta direkta effekter av, i form av exempelvis lönsamhet, kan bli svårare att argumentera för, säger Björn Wikhamn till Realtid.

Annons

Vad är problemet med att fokusera på kortsiktighet i kristider?
– Det är ju faktiskt i kristider som många företag behöver ställa om, utveckla och förändra – inte enbart bevara och skydda det man redan har. Kriser kan fungera som en oerhört tranformativ kraft. För att detta skall hända krävs dock ett aktivt ledarskap, som är starkt nog att våga satsa på innovation även i tuffa tider, säger han.

Hurdå?
– Det kan handla om att våga fortsätta stötta de entreprenöriella individer och aktiviteter som på både kort och lång sikt fokuserar på att skapa nya värden. Poängen är såklart inte att man skall strunta i att tänka på effektivitet och kortsiktig överlevnad utan att våga tänka ”både ock”, alltså både effektivitet och utveckling samtidigt, säger han.

Hur gör man det, rent konkret?
– Ett område som jag tror är intressant här är organisatorisk resiliens, och hur man långsiktigt skapar robusta organisationer som klarar stormar och osäkerheter. I detta ligger återigen ledarskap och organisationskultur, men också hur man designar sina processer och arbetssätt så att de ger utrymme för aktiviteter som inte enbart går ut på att släcka bränder, säger Björn Wikhamn.

Annons

Björn Wikhamns tips som gör företag mer agila och kreativa:

  • Utgå från kundens perspektiv: Vilka aktiviteter behövs för att ge dem långsiktigt värde? Behöver företaget göra neddragningar, fokusera på aktiviteter som är mindre värdefulla för kunden – inte de aktiviteter som är internt “lättare” att skära ned.
  • I svåra tider finns en risk att företag sluter sig, när man kanske snarare bör öppna upp och fundera kring hur man kan skapa värden tillsammans med andra aktörer. Då kan man samtidigt kan dela risker och kostnader med fler parter.
  • Fundera extra noga hur företaget mäter och följer upp sina innovationsaktiviteter – dessa bygger på en annan logik än effektivitet och leveransoptimering – och fel mätetal kan snarare hämma innovationskraften.

Annons