Wolters Kluwers
Katarina Thörnqvist, vd, Wolters Kluwers. Foto: Wolters Kluwers
Skatter

Wolters Kluwers Katarina Thörnqvist: ”Distansarbetet har snabbat på branschens digitalisering”

Wolters Kluwers vd Katarina Thörnqvist till Realtid om digitalisering, coronapandemin och bolagets fortsatta tillväxt.

Uppdaterad 2020-12-18
Publicerad 2020-12-17

Katarina Thörnqvist utbildade sig till civilingenjör på Chalmers och ingenjörstakterna sitter fortfarande i, trots att hon nu arbetar i en bransch som fokuserar på skatt, ekonomi och juridik. För fem år sedan blev hon vd för Wolters Kluwer, som håller i till Amerikaskjulet i Göteborg – en anrik byggnad som bland annat även huserar huvudkontoret för 400 år gamla Göteborgs Hamn.

– När jag började så såg jag en bransch som låg relativt långt efter när det gäller digitalisering. Nu är det däremot en bransch som är mitt i förändringen, och det är spännande att få vara en del av detta, säger Katarina Thörnqvist.

Ett exempel är alla de dokument som behöver hanteras. Förr handlade de om papper som sattes i pärmar och sparades. Idag är det en närmast helt digital process.

– Kommunikationen med kunderna har också förändrats kraftigt. Nu har vi verktyg för samverkan och som sammanfattar ekonomisk och finansiell information för kunderna på ett lättfattligt sätt. Att vi dessutom har arbetat hemifrån större delen av året är ytterligare en faktor som har snabbat på digitaliseringen, säger hon.

Wolters Kluwers skattedagar brukar årligen locka hundratals personer till olika orter i Sverige. Idag är dagarna helt digitala.

En utmaning är hur man som ledare bibehåller gott ledarskap under en coronapandemi som denna.

– När vi övergick till distansarbete så fungerade allting rent tekniskt i princip redan från första dagen. Däremot måste man förändra ledarskapet och i mitt fall har jag till exempel arbetat mer med ”daily standups”, säger Katarina Thörnqvist.

Daily standups är en metod där ett medarbetarna möts digitalt för att uppdatera sina kollegor kring vad man arbetade med igår, vad man ska göra idag och om man behöver någon särskild hjälp.

– Sedan har vi också haft stort fokus på den sociala biten. Vi har till exempel haft lakritsprovning och ätit mat tillsammans men på distans. En enkätundersökning som vi har genomfört visade att medarbetarna i år har känt ett högre engagemang jämfört med tidigare år, men att man saknar snacket kring kaffeapparaten. I tider som dessa är kultur och värderingar ännu viktigare än vanligt, säger Katarina Thörnqvist.

Globalt sett har Wolters Kluwer nästan 20.000 medarbetare, varav 150 i Sverige. Bara i år har Sverigedelen rekryterat omkring 20 personer. Förra året omsatte den svenska delen 222 miljoner kronor och även om Katarina Thörnqvist inte vill kommentera årets finansiella siffror så säger hon att verksamheten går bra, trots coronapandemin.

– Vi har en bra tillväxt, faktiskt bättre än budget. Vi har en fortsatt bra takt framåt och många saker på gång, men nyheterna vill vi först kommunicera till våra kunder innan vi går ut i media, säger hon.

Platsannonser

Logga in