Finans Nyhet

Kajsa Moström

Publicerad

…presschef på SJ. Har ni skurit ned på restaurangverksamheten?

Realtid.se har åkt tåg från Falun till Stockholm för ett par veckor sedan. Konduktören beklagade sig då, genom högtalarsystemet, över nedskärningar som gjorde att han både fick kontrollera biljetter och sköta serveringen.

Varför är det så?

– Det stämmer att vi gjort neddragningar ombord. Men de hade varit ännu större om vi haft kvar en extern serveringspartner som vi hade fram till 2003.

Annons

Varför ska en konduktör sälja kaffe?

– Vi tycker det blir naturligt att de som jobbar ombord också sköter serveringarna. Det finns en poäng med att all personal ombord är anställd av SJ.

Realtid.se har även åkt tåg från Åre till Stockholm. Redan efter någon timme berättade konduktören att ”det gäller att vara ute i god tid i restaurangvagnen för det brukar ta slut rätt fort”. Mycket riktigt var princip allt utom öl och kaffe slut efter halva resans gång.

Annons

Skulle SJ inte tjäna på att sälja mer i tågrestaurangerna?

– Självklart, det är mycket värre att det tar slut än att restaurangerna köper in för mycket.

Varför tog maten slut då?

Annons

– Vi har haft problem med att få till rätt mängd mat under en period eftersom vi bytte leverantör vid årsskiftet. Inledningsvis hade vi nämligen problem med överföring av information om antalet bokningar som då fick göras manuellt. Antagligen var tågmästaren luttrad av tidigare erfarenheter.

Men den här resan inträffade i går, söndagen den 3 april.

– Jag kan inte svara på varför det fortfarande är ett problem. Men jag kan säga att det blivit betydligt mycket bättre.

Det fanns passagerare som beställde pizza istället som levererades vid vagnen av ett pizzabud vid ett stopp i Gävle…

– Det låter inte klokt.

När kommer det att förändras?

– Vi jobbar intensivt och det har blivit mycket bättre.

Annons