Hållbarhet & ESGKrönika

Joakim Båge: För att lyckas med kapitalanskaffningen behöver du vinna både hjärta och huvud

Joakim Båge: För att lyckas med kapitalanskaffningen behöver du vinna både hjärta och huvudJoakim Båge: För att lyckas med kapitalanskaffningen behöver du vinna både hjärta och huvud
Publicerad
Uppdaterad

Ett företags värdering består inte bara av siffror. För att nå igenom bruset på en av de tuffaste marknaderna att göra en kapitalanskaffning på länge så behöver du lyfta andra värden också. Så satsa på en mer syftesdriven equity story i din IR-kommunikation framöver, skriver Joakim Båge, programchef för Realtids ESG-dagar och fristående IR-konsult.

Joakim Båge

Varje vecka så matas vi av en ökad mängd ekonominyheter om hållbarhet och ESG.

Miljöfrågorna, som tidigare inte precis varit några klickmonster på affärstidningarnas webbsidor, har verkligen aktualiserats av omvärldsläget. De har dessutom blivit alltmer plånboksnära, med en stundande ”krisvinter” och elpriser som stiger och skapar oro.

Vi ser nu även social hållbarhet vinna intresset bland svenskar. Ta de som till exempel bojkottar fotbolls-VM på grund av värdlandet Qatar, som många anser visat en bristande respekt för mänskliga rättigheter.

Annons

Nyhetsflödet toppas av ämnen som engagerar och berör. Man behöver inte vara en villaägare med monstruösa elräkningar, Greta Thunberg eller ett fotbollsfan, för att förstå det.

Så varför ska någon bry sig om ditt bolags equity story just nu när börskurserna dessutom lyser rött och räntorna stiger?

Jo, för att ditt bolag kan göra skillnad.

Annons

Det är viktigare än någonsin att investera lite tid och pengar i att se till att de hållbarhetsfrågor och den värdegrund som bolaget förhoppningsvis redan jobbar hårt med reflekteras i bolagets kommunikation och anknyter till dagens nyhetsflöde och ”snackisar”.

Behöver man fylla på kassan med en kapitalanskaffning så är man i ett tufft läge idag om man inte kan svara en investerare som ställer några enkla kontrollfrågor om hållbarhet i förhållande till bolagets riskprofil.

Här har fastighetsbranschen, som kanske inte alltid är den mest digitaliserade och teknikvänliga, varit tidig på bollen med olika gröna obligationsprogram och gröna bostadslån. Castellum blev också ett av de första bolagen som uppnått Nasdaqs relativt nytt inrättade status som en ”grön aktie” på börsen.

Annons

Startups har insett vikten av hållbarhet i sin equity story och inkubatorn Norrskens acceleratorprogram är fullt av spännande bolag och även omhuldade av smarta investerare som självklart vill vara med tidigt och investera i något bolag som skulle kunna se en utveckling som Tesla.

Men det som många bolag som idag inte har en utpräglad impactbolagstatus som insett att de, precis som fastighetsbolagen, ångrar att de inte valde att jobba med strategisk kommunikation på hållbarhetsområdet långt tidigare.

Men vänta nu? Uppmanar jag till green-washing? Nej, verkligen inte. Det är en klassisk hönan-eller-ägget-situation.

För att kunna kommunicera effektivt till investerare med en equity story som är långsiktigt hållbar så krävs det att du faktiskt tar hållbarhetsfrågorna på allvar.

Så hur börjar man detta arbete? Det finns ett antal saker du kan göra direkt. Ställ dig till exempel följande fem frågor:

1.     Vad är de tre största hållbarhetsutmaningarna för er bransch och hur adresserar ni dessa frågor?
2.     Vilka affärsmöjligheter ser ni för ert bolag i och med klimatförändringarna?
3.     På vilket sätt blir ert bolag en mer attraktiv arbetsplats och investering på grund av att ni tar ESG-frågorna på allvar?
4.     Vad är riskerna med att inte investera nu i att bli ett mer hållbart bolag?
5.     Vad är bolagets främsta mål på hållbarhetsområdet och hur mäter ni och rapporterar er påverkan i förhållande till FN:s globala mål, Science based targets, etc.

Poängen här är att starta en inventering av det hållbarhetsarbete som redan görs och se till hur man kan paketera, kommunicera och distribuera det bättre i förhållande till dagens marknad för att vara relevant.

Titta på hur branschkollegorna gör och inspireras av hur högt värderade framgångsrika bolag lyfter sitt arbete på detta område och börja 2023 med att sätta mål att ha med ESG-frågorna i den löpande kommunikationen som i bolagspresentationer, delårsrapporter och pressmeddelanden.

Det är som med allt annat på kommunikationsområdet – syns du inte, så finns du inte.

Siffror utan syfte är bara siffror. Siffror är framförallt ingen story. Men siffror med ett syfte – det är den bästa equity storyn du kan ha just nu.

Har du erfarenheter och tankar som du vill dela med dig av kring ditt bolags arbete på ESG-området? Hör av dig.

Just nu har vi börjat acceptera talarförfrågningar för 2023 års ESG-dagar och hoppas att du vill vara med och bidra till att öka kunskapsnivån på området!

Annons