Finans Nyhet

”It´s not all about money”

Publicerad

Rafael Tejada är en av 35 MBA-studenter från Columbia Business School i New York som är på besök i Stockholm i syfte att främja intresset och kunskapen om Skandinavien.

Studenterna är på rundresa i Skandinavien i en vecka och slussas mellan olika företagspresentationer. Efter ett besök på den amerikanska ambassaden är det dags för studenterna att se Handelshögskolan och lyssna på ett föredrag om klusterteori med Uppsalas bioteknikindustri som exempel.

Eleverna som i första hand kommer från USA men även Sydamerika och Asien, plus någon enstaka europé, är mycket intresserade av det svenska modellen och välfärdsstatens inverkan på näringslivet.

Något annat som eleverna finner annorlunda är interaktionen mellan universiteten och näringslivet, något som de inte tycker sig känna igen från Amerika.

Annons

Rafael Tejada har ett förflutet inom läkemedelsbranschen och har arbetat på Merck i fem år innan han blev uttagen till Columbias MBA-program.

– Det mest slående med svenska företag är vilken enorm kulturell stolthet som de verkar ha. Jag är verkligen imponerad över historien med Assa Abloy. I USA värderar man inte kulturen på samma sätt, där är det bara pengar som gäller.

Men är det inte företagens syfte att tjäna pengar?

Annons

– Pengar är inte allt. I slutändan måste man må bra också. Min familj kommer från ganska enkla förhållanden i Karibien, så jag vet att det finns mycket mer i livet än bara pengar. Se på den svenska livslängden, bara det måste säga något om att Sverige är ett bra land att leva i.

– Jag tror också det är viktigt att, som Jan Carlzon från Ledstiernan talade om, att alltid sätta kunden i fokus. I USA tänker många företag för kortsiktigt.

Allison O`Brian jobbade tidigare på kulturinstitutionen The John F. Kennedy Center i Washington DC.

Annons

– Den bilden man hade av svenska företag har nog förstärkts efter att jag kom hit. Det som jag tycker urskiljer de svenska företagen är att det läggs ner så mycket kraft på design. Det genomsyrar ofta varje detalj.

Mest imponerade blev amerikanerna av Vin&Sprit.

– Dock tyckte jag att det var lite märkligt att se hur ett statligt företag satsar så mycket på marknadsföring av alkohol till ungdomar med nya varianter av vodka, säger Allison.

När de får höra att staten även kontrollerar försäljning blir Allison och Rafael ännu mer förvånade.

Studenterna avskräcks inte av det svenska skattesystemet utan tror att Sverige är ett bra land att arbeta i.

– Vi har mött just den attityden från många svenska MBA-studenter. De ifrågasätter incitamentet att arbeta när staten tar 60 procent av deras lön. Men då ska de veta vad saker och ting kostar i USA som är gratis här i Sverige. Vem vet, jag kanske skulle se annorlunda på det om jag bodde här, gräset är ju alltid grönare på andra sidan, säger Rafael.

Annons