”Investerarna ställer hela andra krav och håller hårdare i sina pengar”

Taggar i artikeln

Investeringar Startup
”Det är kämpigt att vara en startup på den här marknaden. Vi har ju tagit in pengar flertalet gånger, 35 miljoner euro totalt hittills. Men den här gången är det mer krävande. Investerarna ställer helt andra krav och håller hårdare i sina pengar. Jag skulle säga att det är en mer ifrågasättande marknad nu”, säger Ebba Fröling, operativ chef på Mycorena. Foto: Anders Frick
Publicerad
Uppdaterad

Foodtechbolaget Mycorena i Göteborg håller på att stänga sin senaste investeringsrunda – något som har varit mer utmanande än vanligt. Det säger Ebba Fröling, operativ chef på Mycorena, till Realtid.

Anders Frick

Mycorena utvecklar ett veganskt svampprotein vid namn Promyc. För ett år sedan tog bolaget in 240 miljoner kronor – pengar som ska gå till att bygga en storskalig produktionsanläggning i Falkenberg.

Nu håller Mycorena på att stänga en ny runda – men den här gången trillar pengarna inte lika lätt in. Planen var att stänga rundan redan i höstas, men tidpunkten har flyttats fram.

– Vi hoppas och tror att vi kan stänga en runda nu i månadsskiftet februari/mars. Det har varit en ganska så långdragen runda, men vi har pågående dialoger och hoppas kunna stänga enligt plan. Pengarna som vi tar in nu ska gå till att färdigställa produktionsanläggningen i Falkenberg, säger Ebba Fröling.

Annons

Hon säger också att investeringsklimatet för startups har förändrats rätt så kraftigt på senare tid.

– Det är kämpigt att vara en startup på den här marknaden. Vi har ju tagit in pengar flertalet gånger, 35 miljoner euro totalt hittills. Men den här gången är det mer krävande. Investerarna ställer helt andra krav och håller hårdare i sina pengar. Jag skulle säga att det är en mer ifrågasättande marknad nu, säger Ebba Fröling till Realtid.

Liksom Mycorenas grundare Ramkumar Nair är Ebba Fröling dock en stark optimist inför framtiden.

Annons

– Utsikterna framåt ser väldigt bra ut. Under 2022 har vi gjort teamet väldigt mycket starkare, gjort framsteg på kundfronten och lanserat produkter. Vi är mer än redo för den riktiga expansionen och lansera ut på marknaden, säger Ebba Fröling.

Annons