Realtid

Internetreklamen fördubblas

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 aug. 2005Publicerad: 10 aug. 2005

Det senaste året har visat på en stark tillväxt för reklambranschen. Framför allt har reklamen på internet varit den starka drivkraften i branschen. Enligt nya prognoser spås internetreklamen fördubblas till år 2010.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är undersökningsföretaget Jupiter Research som levererar de optimistiska prognoserna för de kommande fem åren. Enligt företaget kommer försäljningssiffrorna nå 18,9 miljarder dollar år 2010, vilket är en fördubbling jämfört med 9,3 miljarder för 2004.

Prognosen grundar sig bland annat på ett ökat förtroende bland marknadsförare på internet som medium. Allra starkast ser tillväxten ut att bli för betalda sökträffar på Google och Yahoo.

Elisabeth Trotzig från Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, vågar sig inte på en fullt så optimistisk prognos som Jupiter Research, men konstaterar att internetreklamen kommer att fortsätta växa starkt de närmaste åren även i Sverige.

– Trenden ser nog relativt likartad ut på samtliga marknader, i alla fall i Europa. I USA kan nog tillväxten vara ännu starkare.

Enligt Jupiter Research kommer sponsrade länkar på sikt bli en viktigare form av marknadsföring än de vanliga annonserna på internet.

Google, vars intäkter huvudsakligen kommer från annonsering, rapporterade en omsättning på 1,38 miljarder dollar för det andra kvartalet 2005, vilket var en fördubbling jämfört med samma period året innan.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]