Finans Nyhet

Hybrid-Saab, tror ni på det?

Publicerad

General Motors och Saab vill göra som Toyota, bygga förlustbringande hybridbilar för att skaffa sig en mer miljövänlig image. ”Deras strategi gör att det hela bara framstår som en läpparnas bekännelse”, säger varumärkeskonsulten Thomas Sjöberg.

I slutet av 2007 planerar General Motors att hybridversioner av stadsjeeparna Chevrolet Tahoe och GMC Yukon ska komma ut på marknaden. Men hybriderna kommer att vara olönsamma.

– Om inte bensinpriset tredubblas i USA kommer det att bli svårt att övertala konsumenterna att hosta upp tillräkligt med pengar för att täcka de extra kostnader det innebär att bygga hybridbilar, tror Rick Wagoner, vd för GM.

Några officiella sifror på hur mycket mer en hybridbil kostar att bygga jämfört med en bil med vanlig bensinmotor finns inte, enligt Örjan Åslund, presschef för General Motors i Sverige.

Annons

– Det är en dyr teknologi, och det handlar om att man i praktiken dubblerar drivsystemen. Hybriden kräver ju både ett elektriskt batteri såväl som en motor. Å andra sidan vet ingen hur liten kostnaden kan bli när tekniken utvecklats, säger Örjan Åslund.

Trots att försäljningen av hybridbilar har exploderat i USA tack vare det höga oljepriset står hybridbilar fortfarande för endast fem procent av försäljningen i USA. Och produktionen är enligt Örjan Åslund inte lönsam för någon tillverkare, inte ens för Toyota, vars hybridbil Prius, är den första massproducerade bilen med miljövänlig profil.

Däremot har Prius gjort underverk för Toyotas varumärke.

Annons

– Tänker man miljövänlig hybridbil tänker man väl närmast Toyota, säger Thomas Sjöberg, vd för ESSEN AB, och en av Sveriges ledande varumärkeskonsulter.

GM, som närmast associeras med stora bränsletörstiga amerikanska bilar, har insett att det egna varumärket behöver en uppryckning med miljövänliga förtecken. Och det är precis vad hybridversionerna av stadsjeeparna Chevrolet Tahoe och GMC Yukon ska åstadkomma.

GM gör också som Toyota när hybridbilarna byggs så att de lätt ska kunna särskiljas från sina bensindrivna motsvarigheter. Men Thomas Sjöberg tror inte att GM:s strategi kommer att bli framgångsrik.

Annons

– Det låter väldigt defensivt av GM att gå i Toyotas fotspår. Det känns bara som att GM är väldigt pressat. Dessutom tror jag det är fel av GM att satsa på Chevrolet Tahoe och GMC Yukon, som betraktas som stora miljösvin. Snarare borde de satsa på ett märke som redan har något av en miljöprofil. Saab skulle till exempel vara mycket lämpligare. Jag tycker det här låter som en läpparnas bekännelse från GM:s sida.

Saab har i dag inga hybridbilar men i Trollhättan arbetar man för närvarande med utvecklingen av en variant, plug in-hybrider, vilket innebär att den kan laddas från elnätet och användas som elbil. Det är också möjligt att förbränningsmotorn kommer att drivas med etanolbränslet E85 eller andra miljöanpassade drivmedel.

– Planen är att det ska komma en hybridvariant av Saab. Och jag håller inte med om att det här bara handlar om image. Oljan kommer förr eller senare att ta slut och det här handlar om investeringar för framtiden, säger Örjan Åslund, presschef för GM i Sverige.

Annons