- Publicerad
Hennes & Mauritz kommer att skadas av en starkare yuan eftersom de flesta av bolagets leverantörer finns i Asien. Det säger en analytiker på Morgan Stanley. Men på kort sikt får apprecieringen inga märkbara effekter för modekedjan. Det säger Liv Asarnoj, presskontakt på Hennes & Mauritz, till Realtid.se.
Företag som litar till kinesiska leverantörer är de som är mest sårbara för en appreciering av yuanen. Detta eftersom det innebär att kostnaderna stiger för inköp i Kina, vilket gör dem mindre lönsamma. Hennes & Mauritz nämns av Morgan Stanley som ett av dessa företag.
Men några märkbara negativa effekter på kort sikt får den förhållandevis blygsamma apprecieringen inte, enligt modekedjan.
– Allt som i dag finns i order är redan förhandlat i dollar. Dessutom är revalveringen konkurrensneutral, den slår lika för alla våra europeiska konkurrenter, säger Liv Asarnoj, presskontakt på Hennes & Maruritz.
Hur påverkas era priser om yuanen fortsätter att apprecieras?
– Det vill vi inte uttala oss om.
Skulle ni i så fall byta leverantörer?
– Det vill vi inte gå in på i dagsläget.
Men Hubert Fromlet, chefsekonom på Föreningssparbanken, tror inte att Hennes & Mauritz kommer att importera mindre från Kina även om yuenen fortsätter att stärkas något.
– Priserna skulle fortfarande vara konkurrenskraftiga. Jag tror inte heller att Ikea, som importerar mycket från Kina, kommer att köpa mindre.
Hur påverkar en starkare yuan svenska exportföretag?
– Vi har en relativt omfattande export till Kina och en förstärkning av yuanen med låt oss säga tio procent skulle gynna exportföretagen något. Samtidigt sitter vi i samma båt som resten av EU och vi skulle inte vinna någon gentemot våra europeiska konkurrenter, säger Hubert Fromlet.