Finans Nyhet

H&M raket på börsen

Publicerad

Klädkedjan Hennes & Mauritz överträffade ännu en gång de högt ställda förväntningarna. UPPDATERAD

Rekordvinsten på 2,3 miljarder kronor för första kvartalet och den starka försäljningsökningen i mars fick bolagets aktie att rusa på Stockholmsbörsen.

Vinsten på 2.309 miljoner kronor för perioden december-februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår, var en förbättring på hela 29 procent.

Försäljningen steg med 7 procent till 12,6 miljarder kronor. Och under mars som är det andra kvartalets första försäljningsmånad steg försäljningen med hela 20 procent.

Annons

Det var mycket bättre än väntat och fick H & M-aktien att stiga med drygt 4 procent till 256 kronor under onsdagsförmiddagen, den högsta kursen på fem år.

– Vi har haft en väldigt bra julförsäljning och vi har bara i liten utsträckning behövt sänka priserna på våra varor i januari och februari, säger H & M-chefen Rolf Eriksen.

Tillsammans med den svaga dollarn och låg nivå på vårt varulager har detta drivit upp vårt resultat och ytterligare ökat lönsamheten.

Annons

Bruttomarginalen som är ett viktigt mått på lönsamheten blev hela 56,8 procent, jämfört med 53,7 procent ett år tidigare.

Däremot har de slopade importkvoterna för inköp av kläder från exempelvis Kina och Indien ännu inte hunnit få något genomslag i resultaträkningen enligt Rolf Eriksen.

– Kineserna har lagt på en exportskatt som delvis motverkar sänkningen av importkvoterna, säger Rolf Eriksen.

Annons

H & M planerar att öppna 61 butiker under andra kvartalet. Största delen av expansionen sker i Tyskland med tolv nya butiker samt sex nya butiker vardera i Spanien och Polen. Under motsvarande period i fjol öppnades 50 nya butiker.

Och för hela verksamhetsåret 2004/2005 kommer bolaget att öppna omkring 150 nya butiker och stänga tolv. Det betyder att det kommer att finnas omkring 1.200 H & M-butiker i 22 länder vid årets slut.

Försäljningen under första kvartalet gick bäst i Norden, Spanien, Frankrike och Nordamerika. Rolf Eriksen vill inte kommentera om H & M-butikerna i USA och Kanada börjar gå med vinst, men han är nöjd med försäljningen i Nordamerika.

Försäljningen utvecklades dock svagt i Tyskland, som är H & M:s största enskilda marknad med drygt 30 procent av försäljningen. Men bolagets ledning är övertygad om att en den tyska marknaden vänder uppåt så småningom.

TT

Annons