Finans Nyhet

Hemlig UV-tråd avslöjar kopior

Publicerad

Falsk eller äkta?

Hemliga etiketter på märkesvaror är företagens nya knep för att få bukt med falska kopior. ”Det är lite James Bond över det hela. De flesta vill vara tysta om det och i många företag är det bara högsta ledningen som känner till det”, säger Per Wagnås, chef för design- och produktutveckling på Boråsföretaget Nilörn.

De så kallade säkerhetsetiketterna har en UV-tråd som vävs in i märket. Tråden ligger på en viss frekvens, den är helt osynlig och unik för det specifika märket.

– Tråden är omöjlig att kopiera för någon utomstående, säger Per Wagnås, chef för design- och produktutveckling på Nilörn.

Annons

För ett företag betyder detta att man kan undersöka om en vara är en kopia. Varumärkesägaren läser då av etiketten med en sändare. En äkta etikett ger då ett ljud, medan den falska inte gör det.

– Kanske ser varumärkesägare ett plagg som man tror är en kopia. Så går man till polisen men i en tvist kan det sedan vara svårt att bevisa att någon gjort sig skyldig till att sälja piratkopierade produkter, säger han.

Men med en säkerhetsetikett att jämföra med är det alltså lättare.

Annons

Trots det är de speciella etiketterna inget man talar högt om, men enligt Per Wagnås är det en växande marknad.

– Alla vill ha kontroll över sitt eget varumärke och få stopp på försäljningen av piratkopior. Det här är en annorlunda lösning som inte heller är förknippad med särskilt höga kostnader, säger han.

Inom Nilörn-koncernen är det mellan 20 och 30 företag som beställt säkerhetsetiketter. Då handlar det om varumärken för exempelvis kläder. Men idén fungerar även vid andra sammanhang.

Annons

– På festivaler så vill man kanske kontrollera att det inte tryckts falska biljetter eller gjorts falska armband. Då kan man väva in en tråd i armbanden som sedan läses av vid entrén, säger Per Wagnås.

Nu senast valde Glasgow Rangers Football Club att köpa in säkerhetsetiketter till sin produktion av Rangersprodukter. Klubben räknar med att den förlorar mellan 5 och 6 miljoner pund per år på de piratkopierade produkterna.

Samtidigt är nästa teknik redan på väg.

– Framtiden kommer att handla om intelligenta etiketter som kan kommunicera själva. Det finns redan i vissa skolor i Japan där varje barn har en liten etikett på ryggsäcken. När de kommer till skolan på morgonen så passerar de en avläsare som automatiskt skickar ett mejl till föräldrarna som säger att barnet kommit till skolan.

Nilörn

• Bolaget grundades 1978 och noterades på Stockholmsbörsens O-lista 1998.

• I dag tillverkar Nilörn 10 miljoner etiketter per dag, varav en mindre del är säkerhetsetiketter.

• Nilörn har 280 anställda, varav 45 i Borås. 20 av de anställda är designers.

• Nilörn har fabriker i Sverige, England, Tyskland, Portugal och Danmark.

• De så kallade säkerhetsetiketterna är utvecklade av ett amerikanskt bolag som har patent på idén. I Sverige har dock Nilörn tillverkningsrätten för etiketterna.

Annons