Finans Nyhet

Handelsstudenter tävlar i San Diego

Publicerad
Uppdaterad

I största hemlighet begav sig de tre nominerade svenska Handels- och KTH-studenterna i väg till San Diego i går. De har chans att vinna den ansedda entreprenörstävlingen vid universitetet i San Diego.

Olle Blomkvist

De blivande företagarna, Marcus Haglid vid Stockholms Handelshögskola, Tahir Khan och Magnus Sundin vid KTH, är nominerade av Stockholm School of Entrepreneurship, SSES.

De tre killarna tävlar med sin uppfinning som de kallar The Magic Bottle.

Den magiska flaskan löser ett problem för småbarnsföräldrar. Nämligen hur de ska veta om vällingen i nappflaskan har rätt temperatur. The Magic Bottle är konstruerad av en speciell polypropylenplast som ändrar färg efter flaskans innehåll. Vid rätt temperatur så antar flaskan en speciell nyans.

Annons

Med affärsplan och kontruktionsritningar deltar de i Venture Challenge 2005 som avgörs nu på torsdag och fredag. Svenskarna tävlar mot 18 amerikanska team och ett brittiskt. De flesta andra går till finalen med med it-relaterade och högteknologiska lösningar. Men det utesluter inte att en praktisk lösning skräller.

–Det är en förbaskat kul idé och den fyller ett behov, säger Ulf Eriksson, affärscoachen på Handels Inkubator, SSE Business Lab, till Realtid.se.

–The Magic Bottle valdes ut i år som den bästa affärsidén och de har visat att tekniken håller, men det finns ännu ingen färdig prototyp, säger Ulf Eriksson.

Annons

Ulf Eriksson, som tidigare arbetat som rikskapitalist i USA på Vision Capital.com och i Sverige på Telia Business Innovation, ska ansluta till studentteamet som stöd i San Diego i dag.

Han beskriver de som lika drivande alla tre och som ett bra team. Realtid.se pratar med Ulf Eriksson medan de andra sitter på flyget till USA.

Finns det plats för en sån produkt på marknaden?

Annons

–Statistiskt sett använder amerikanarna dubbelt så många nappflaskor som vi i Europa, och i en serieproduktion kan priset i butik ligga nära vanliga nappflaskor. The Magic Bottle kan då konkurrera med automatiska uppvärmare som ligger betydligt högre i pris.

Har de någon chans att vinna?

– Det är tufft i USA. Det är egentligen för tidigt att sticka till USA. Jag tror inte amerikanska investerare går in så här tidigt. Om de inte vinner förstås – då är det en annan sak, säger Ulf Eriksson.

Blir det inte skräll i USA så har Marcus Haglid, Tahir Khan och Magnus Sundin chans i svenska Venture Cup som avgörs i maj. I andra deletappen fick de ett hedersomnämnande för sin magiska flaska.

De har inte sökt något riskkapital i Sverige än.

– Det är dags för det när de kommer hem från USA, säger Ulf Eriksson.

Annons