Finans Nyhet

Flygbolaget till motattack mot överkörd affärskvinna

Publicerad
Uppdaterad

UPPDATERAD Hon blev överkörd av en serveringsvagn. Nu svarar Singapore Airlines med att koppla in Mannheimer Swartling.

Sara Johansson

Den svenska affärskvinnan Jessica Tolstoy har stämt Singapore Airlines på 1,5 miljoner kronor för bristande säkerhetsrutiner. Nu svarar det stora flygbolaget på stämningen via sina ombud Jakob Ragnwaldh och Jennie Knutsson från Mannheimer Swartling.

Singapore Airlines medger att olyckan med serveringsvagnen har skett på det sätt som Jessica Tolstoy beskriver men ställer sig frågande till skadeståndsbeloppet.

Man ber därför Jessica Tolstoy att lämna in underlag som kan visa att kostnaderna är ”nödvändiga och skäliga”.

Annons

Jessica Tolstoy har tidigare berättat i Realtid.se om sin drömsemester som förvandlades till en mardröm på flyget ned till Maldiverna. En fullastad serveringsvagn som vanligtvis sitter fast när planet lyfter lossnade och skenade i full fart utmed flygplansgången. Vagnen träffade hennes fot och ben ”med våldsam kraft”.

Innan Jessica Tolstoy kan bevisa att sjukvårdskostnaderna uppgått till ett belopp om 4.000 kronor har Singapore Airlines bestämt sig för att bestrida beloppet. Detsamma gäller barnomsorgen som Jessica Tolstoy kräver 50.000 kronor för.

När det gäller hotellet och flygbiljetterna skriver Singapore Airlines via sina Mannheimer-advokater att man inte kan förstå ”på vilket sätt Jessica Tolstoy menar att hon har lidit ekonomisk förlust motsvarande kostnaden för hotellvistelse och flygbiljetter till följd av olyckan”.

Annons

Singapore Airlines anser sig heller inte vara ansvarigt att betala 600.000 kronor för rese- och hotellkostnader för hela resesällskapet om 14 personer. Flygbolaget menar att dessa kostnader hade varit desamma oberoende av skadan. Hennes resesällskap har dessutom inte avbrutit sin resa i förtid, utan har fullföljt den.

Jessica Tolstoy kräver även ersättning för ideell skada bland annat för sveda och värk med nära 900.000 kronor. Singapore Airlines menar att man är beredd att ta sitt ansvar och betala för den sveda och värk affärskvinnan lidit, men anser att beloppet ”överstiger nämnvärt” etablerad praxis.

Jessica Tolstoy har heller inte kunnat utveckla vilka men har hon lidit efter skadan, hävdar flygbolaget.

Annons

Ytterligare en punkt under den ideella skadan är ”förlust av njutning och avkoppling på semestern”, vilket Singapore Airlines inte är beredda att betala en enda krona för.

”Av de uppgifter som framkommit i målet är det emellertid ostridigt att Jessica Tolstoy och hennes resesällskap har fullföljt hela resan som planerat. Att Jessica Tolstoy ådragit sig viss skada men kvarstannat på resmålet kan inte anses ha förstört hela resans värde för henne”.

Singapore Airlines med sina ombud i spetsen kräver att affärskvinnan ska skaka fram mer utförliga grunder för sin stämningsansökan och storlek på skadeståndskraven.

Fotnot: I en första version av artikeln uppgavs felaktigt att Urban Olson och Terje Mörnholm är advokater på Mannheimer Swartling. Olson och Mörnholm arbetar på Advokatfirman Urban Olson AB och representerar Jessica Tolstoy i tvisten.

Annons