Finrummet
Finrummet

Realtids affärslunchindex: På La Tour blir det alltid affär!

Högst upp i det klassiska tidningshuset i Marieberg har Pontus Frithiof skapat sin nya lyxkrog La Tour. Att äta långlunch medan solen går ned över staden är helt unikt.

Uppdaterad 2021-11-18
Publicerad 2021-11-18

Elegant lyx med utsikt över hela Storstockholm. Högst upp i det klassiska tidningshuset i Marieberg har Pontus Frithiof skapat sin nya lyxkrog La Tour. Att sitta här och äta långlunch medan solen går ned över staden är helt unikt. Akustiken är fantastisk, utsikten intagande och servicen hjärtlig. Det är Michelin-långt mellan borden och priserna därefter – hit tar du din allra viktigaste affärskontakt eller din mest romantiska date på lunch.

Realtids affärslunchindex: La Tour

Totalindex: 97,2

1. Serviceperfektion: 100%

Du stiger in i en annan värld. Det är mycket som är som på en Michelinkrog i Paris. Med lite svensk personlighet där alla ändå är på samma nivå. Här är det samma meny dag som kväll och det bästa här är att låta dag gå över i kväll.

Pontus Frithiof har en lång tradition av att prioritera service, närmast på ett osvenskt sätt. Att öppna något så ambitiöst som La Tour kräver toppservice och restaurangen tycks ha attraherat många av Pontus bästa stjärnor.

Direkt i entrén till DN-skrapan finns en receptionsdisk som tar emot dig och känner till ditt namn. Här börjar upplevelsen. Pontus själv går ofta runt bland borden och det märks att det uppskattas då han sedan många år har fasta stammisar som älskar hans mat. Det är inte för inte Pontus länge hållit sig som näringslivets toppkock, dock senaste åren mest i form av catering. Det är en fröjd att Pontus går tillbaka till det han är bäst på. La Tour går du inte till om du behöver få en snabb lunch överstökad utan detta är en plats att sitta länge och njuta av miljö, mat och service. Här finns tid att samtala och njuta. Konceptet är lyxigt klassiskt och vinerna exklusiva. Det går naturligtvis att äta en exklusiv en rätters lunch och ett glas vin här för att samtala affärer men rekommendationen är att ägna detta koncept lite mer tid. Servisen är otroligt trevlig och personlig och samtidigt effektiv så det finns tid att fråga och prata – om du vill.

2. Miljö - ljud, ljus och design: 100%

Miljön är den optimala för en affärslunch. Lugn, tyst och diskret. Akustiken är mjuk och fin för öronen, det är en riktig spa-känsla härinne. Det är inrett med matta och mycket textilier vilket gör att hela atmosfären är mjuk och fin för öronen. Fem bord på rätt stor yta om du inte reserverar något av deras Chambre Separée för att sitta helt i fred.

Designen har tagit tid att utveckla och här har Pontus och hans vapendragare Mario haft tid att välja precis allt vad de tycker om. Stilen går i milt beige, rosa och brunt med gulddetaljer. Det bidrar till känslan av harmoni. Lugnet sprider sig i kroppen och fokus blir stort. Här har Pontus verkligen lyckats. Ibland är det fantastiskt att stiga in i en restaurang och den där respekten för vad som pågår i kök och matsal infinner sig och tiden liksom stannar. På väggarna hänger konst från Galleri GKM.

Utsikten är bedårande, Stockholms bästa. Du ser den vackra staden Stockholm åt alla håll med vatten och öar. Just för internationell kund eller finansiär torde detta vara det absolut bästa stället. Här rekommenderas en sen lunch som går över i eftermiddag och skymning om du har tid. Det är vackert så att det förslår och det tar in hela dig. Respekten för både mat och dryck blir djupare när man äter med denna utsikt.

Det finns inget stök, ingen stress och inget slammer. Det är lugnt, tyst och lyxigt. Alla faktorer samspelar här. Här kan du fokusera på dina affärer till hundra procent och därför är det lika bra att genomföra både måltid och möte på samma gång i de här lokalerna. Citat från en av gästerna "Här blir det alltid affärer". Vi kan inte annat än instämma.

Det bör ju nämnas att du också kan beställa hämtning i Rolls Royce, en ypperlig idé om det skulle vara så att du inte befinner dig i närheten av skrapan.

3. Mat - och dryck: 96%

Maten är klassisk fransk lyx-stil, något vi inte sett på länge i Sverige. Svart caviar, vintertryffel och anklever. Piggvar och hummer. Här finns exempelvis en kock-klassiker Hummer Thermidor, en rätt som är mycket komplicerad att tillaga. Saknar du lyxiga råvaror så finner du dem här. Pontus köper in svenska råvaror så långt det går. Eftersom konceptet är franskt klassiskt så kan andra destinationer vara aktuella. Exempelvis är tryffeln italiensk vintertryffel och anklevern ekologisk spansk, icke tvångsmatad. Caviar finns i tre varianter varav en är den dyraste, Beluga från rysk stör.

Rätterna är bra avvägda mellan protein och kolhydrater där proteinet får ta störst plats. Då många råvaror är feta i lyxsegmentet så är det att föredra att portionerna är lagom stora och att grönsakerna och tillbehören inte är så mastiga. Här har Pontus klassiska jätteportioner blivit mindre och lite mer exklusivt kombinerade med syrliga och fina grönsaker. Desserterna är åt det mastiga hållet och här finns Sufflé – hur glad blir man inte för att köket har ambition nog att göra den svåraste och mest klassiska desserten. Klassiska profiteroles med lendelkräm och av nygjord chokladsås är mastigt men spektakulärt. Det går ju alltid bra att bara ta en chokladpralin som bärs fram i århundrades snyggaste skrin om inte suffléläget infinner sig.

Här finns inte dagens rätt eller liknande men en mycket lång meny att välja från. Ett plus för små gourmandises att börja med – små snacks till champagnen. De är månne inte små och kunde kanske ätas som förrätt för dem som håller igen. Svart Caviar tre sorter på lösvikt förstås inklusive Beluga. Råbiffen "Steak Frites" med svart Oscietra Caviar var helt fantastisk till just en lite lätt fatlagrad Champagne. Fricassé på piggvar med hummerravioli, pilgrimsmussla och tomat/vanilj. Eller Sole au Vin Blanc, snyggt upplagd med fisken över spenaten och en så otroligt fin avvägd vitvinssås. Såklart Tournedos Rosselini, perfekt stekt oxfilé med lagom mycket tillbehör om du inte äter potatisen. Detta är lyx och du går inte hit och äter sallad. Om den nu inte är på hummer, ankleverterrin och kantareller förstås.

Kockarna har arbetat länge med Pontus och det ligger många års utveckling bakom genomförandet. Den här restaurangen skulle kunnat ligga i Paris. Men den ligger i Stockholm, inget annat liknar detta. Hit tar du en högt värderad person för ett mycket speciellt tillfälle.

Vad gäller dryck så är vinlistan superb. Utbudet på viner på glas är långt och det är ett måste satt dricka ett glas vin till de här rätterna. Champagne på glas, två olika sorter där Billecart-Salmon Sous Bois, det vill säga på träfat där till och med etiketten är i trä smakar helt fantastiskt av frisk syra kombinerat med djupet från perfekt balans av Pinot Noir och Pinot Meunier (lika delar alla tre Champagnedruvorna). Här finns veganska alternativ. Det enda som saknas är månne några lite mer grönsaksfokuserade rätter som inte är veganska där proteinet spelar något mindre roll. Men det är ju inte konceptet.

Härifrån går du med respekt för maten, råvaran, hantverket och platsen. Du går också enligt utsago härifrån med affärer. Företrädelsevis stora sådana med tanke på den investering du gjort i denna lunch.

4. Paraphernalia – diverse: 100%

Vi hittar flera paraphernelia här. Menyn som dukas fram på en läderinklädd Ipad. Platserna i bås för två med utsikt över hela Stockholm rakt fram. Det vackra spritskåpet. Och bruna linneservetter med monogram specialtillverkade i Sverige. Konsten på väggarna är snygg och matchar väl med inredningen, det är dock lite svårt att fokusera på konst när du har denna utsikt framför dig.

5. Priset: 80%

Det är väldigt dyrt att gå på La Tour. Menyn är lång och den är samma som på kvällen. All mat är tillagade med de dyraste råvarorna som måste köpas hem och finnas där. Detta kräver förutom inköp också bra bemanning i köket. Det är egentligen inte dyrt om du räknar på restaurangekonomi, dock är det mycket dyrt i jämförelse med andra restauranger just för lunch. En bra idé om man endast har få platser och ett exklusivt koncept. Pontus har valt vägen att satsa på a la Carte och inte menyer, vilket gör att när du går hit så bör du minst spendera 2500 kr per person. Det går förstås inte att jämföra med en restaurang som har dagens lunch och därav blir indexet svårbedömt i detta fall.

Vi är tacksamma om du kan ta dig två minuter till att svara på ett par frågor om dina affärsluncher. Enkäten hittar du här>>

 

Hela Finrummet denna vecka >>

Lisa Lönners krönika: Inte längre alltid bättre att välja kyckling före biff

Tio snabba till restaurangsentreprenören Pontus Frithiof

Realtids affärslunchindex: På La Tour blir det alltid affär!

Veckans kockknep: Att välja och steka det perfekta köttet

Veckans vin: Slå på stort till julmaten med röd Bourgogne

Så här vägs olika kriterier in i Realtids Lunchindex:

1. Serviceperfektion

För en gångs skull sätter vi nu detta före maten. Servicen ska vara top-notch och snabbhet blir extra viktig. Vid lunch står vi ut med en mer snorkig hovmästare eller stressad servitör om maten kommer snabbt och är helt korrekt enligt beställning. Vi har nämligen inte tid att vänta på något som blev fel. Med en viktig affärspartner mittemot och ofta ett pressat tidschema till nästa möte finns inte tid att lyssna på långa utläggningar om var fågeln kommer från eller hur man odlat egna rädisor. Kontakten med servis är trevlig men vid lunch finns det dessvärre inte tid för sådant – och en erfaren servitör vet detta. Tappar vår viktiga kund sin sked på golvet så ska servitören se detta omedelbart. Kanske inte så svenskt, men ack så viktigt.

Bokningen ska vara enkel att göra och gå snabbt. Ett plus är om det går att slinka in utan bokning. 

Notan ska gå snabbt och det är ingen nackdel om den kommer utan att du bett om den. Trevligt är om den kommer in med en chokladbit eller annat gott sött att minnas.

2. Miljö - ljud, ljus och design

Vid klassisk brasserilunch ska stämningen vara härlig och stökig men det får inte vara dålig akustik så man inte hör vad den andra säger. Ofta har det mer med rummets design att göra. Musik är absolut katastrof, det är närmast omöjligt att luncha med musik i bakgrunden.

Avstånd mellan borden för att kunna prata om konfidentiella ämnen är ett måste. För att du ska kunna se din samtalspartner är ett behagligt men starkt ljus viktigt. Lite dämpat är absolut fantastiskt när det gäller att dinera men mindre bra vid lunch. Vi ger också extra stilpoäng för vacker utsikt och att kunna se säsongen utanför. 

3. Mat - och dryck

Att maten är god är alltid viktigt och utförandet ska gärna vara stramt och snyggt, serverat på en och samma tallrik. En väg att gå är klassisk svensk husman, särskilt om du har internationella besök. Dock kan husman bli otroligt tung, vi ska ju ändå prestera mitt på dagen. Därför ser vi gärna att rätten är moderniserad och att grönsaker och rotfrukter tar större plats. Vi vill ju inte somna vid konferensbordet senare på dagen och nuförtiden tänker de flesta på hälsan.

En dagens rätt är det snabbaste för gästen och det bästa och ur hållbarhetsperspektiv, en riktig kretsloppsgärning för köket. Köper du in anka till kvällen kan konfiterade anklår vara en grym lunch. Och så vidare. Det är förstås bra om det finns variation på rätterna så det alltid finns en kött, fisk, grönt och alltid sallad på menyn. Ett plus är restauranger som också har några lyxigare rätter eller hela kvällsmenyn tillgänglig. På franskt manér får det gärna finnas en liten trerätters eller möjlighet att beställa små förrätter och desserter. Kolhydrater är rätt viktigt för prestationen så brödkorgen får gärna betona flera grövre bröd och mycket hårt. 

Vi vill slå ett slag för utbudet på dryck. De flesta i Sverige dricker ramlösa eller vatten vid lunchen. Lunchen är inte restaurangens största intäktskälla och vi bör kunna unna oss att vara lite kontinentala och dricka ett glas gott vin tillsammans med vår kund. Utbudet av fina alkoholfria drycker ökar annars verkligen. Restaurangen är värd att tjäna lite pengar på ditt möte som förhoppningsvis genererar bra affärer och en lunch med vatten blir för dem oerhört dålig business. Låt oss kosta på oss att beställa något gott att dricka till maten, oavsett om det nu är med alkohol eller utan.

4. Paraphernalia - diverse

Älskar detta amerikanska ord som betyder lite av varje eller något som sticker ut. I denna kategori tar vi upp det där lilla extra som gör att vi gillar just det här stället. Det kan vara vacker konst på väggarna, en supersnygg toalett eller varma handdukar. Det där du minns. You name it!

5. Priset

Även om pappa betalar så är det viktigt att det inte är onödigt dyrt i förhållande till kvalitet. En riktigt toppenupplevelse kan vara dyr men då också leverera mer än priset. Och tvärtom. Dyrt och dåligt är tyvärr förekommande.

Platsannonser

Logga in